string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(34) "https://schrijf.be/nl/blog/seo-sea" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(24) "Kiest u voor SEO of SEA?" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(34) "https://schrijf.be/nl/blog/seo-sea" ["image"]=> string(43) "https://schrijf.be/images/seo-sea-kopie.jpg" ["description"]=> string(156) "Wilt u Koning Google verleiden, maar weet u niet welke strategie te kiezen? Wij leggen beide tactieken naast elkaar. Zodat u een weldoordachte keuze maakt. " ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Wat zijn SEO en SEA?
Met SEO zorgt u ervoor dat klanten uw website online - lees: op Google - gemakkelijker vinden. U hoeft er niets voor te betalen, maar het vraagt wel wat tijd en energie. Bij SEA koopt u advertentieruimte bij zoekmachines.
Het verschil tussen SEO en SEA
Aan de muur van mijn kantoor hangt een Google Analytics- en AdWords-certificaat. Waarom eigenlijk?
SEO is een huis met vele kamers. In één daarvan vinden wij blindelings onze weg: SEO-copywriting, inclusief trefwoordenonderzoek.
En die andere? Dat zijn dynamiek, populariteit en techniek. Ook daarin lopen we niet verloren. Omdat we goed weten dat de muren van het SEO-huis eigenlijk dunne en verschuifbare wanden zijn.
Populariteit winnen, links oogsten en dynamiek creëren, lukt bijvoorbeeld niet zonder contentstrategie. En als Google besluit om mobile first te gaan, is dat net zo belangrijk voor copywriters als voor webdesigners.
Daarom kijken alle Schrijf.be-copywriters geregeld over het muurtje naar wat er in de andere SEO-domeinen gebeurt. En houden we elkaar daarvan op de hoogte.
De muren van het SEO-huis zijn eigenlijk dunne en verschuifbare wanden.
Geïnformeerde SEO
De controlekamer van elke SEO-strategie? Dat is Google Analytics. Daarin ziet u hoe uw bezoekers uw website gebruiken, waar ze vandaan komen, welke pagina’s opvallend goed of net abominabel scoren, enzovoort.
Geen enkele SEO-copywriter kan het zich veroorloven om die deur voorbij te lopen. Zeker niet als hij zelf in de hoogste Google-regionen wil vertoeven – zoals Schrijf.be al jaren doet. Daarom kreeg ik de kans om me een paar dagen in Google Analytics te verdiepen. En deel ik die kennis op mijn beurt met mijn collega’s.
SEA met een plus
Dan is er nog die glimmende etalage naast het SEO-huis: search engine advertising of SEA.