Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Wat is SEO-copywriting?

SEO staat voor Search Engine Optimization. Met SEO-copywriting schrijf je webteksten die interessant zijn voor je lezers én voor zoekmachines zoals Google. 

SEO-copywriting: voor Google én uw lezer

Wat is SEO-copywriting?Uw prospects overtuigen met uw webtekst? Dat lukt vast met onze tips.

Maar hoe zorgt u ervoor dat u ook Google verbaast? En hij uw pagina's katapulteert naar de toppositie in zijn zoekresultaten?

SEO-copywriting: inhoud, populariteit en techniek

Google quoteert uw webpagina aan de hand van drie vragen:

  1. Hoe relevant en hoe recent is de inhoud van uw webpagina
    voor mijn zoekopdracht?
  2. Hoe hoog schatten andere websites uw site in – met andere woorden: hoeveel linken er naar u?
  3. Stuit ik niet op technische struikelblokken?

Hier vindt u het antwoord op de eerste vraag: hoe maakt u Google diets dat uw webpagina zich toespitst op een bepaald trefwoord?

SEO-copywriting 1: één trefwoord per pagina

Probeert u uw hele website in één klap te doen scoren voor een klad trefwoorden? Zo gemakkelijk komt u er niet vanaf. Bij elk trefwoord hoort één webpagina. Of correcter: bij elke trefwoordengroep. Want de meeste Google-gebruikers zoeken eerder met een combinatie van woorden dan met een enkel woord (bijvoorbeeld: 'goedkope stookolie brussel').

Onthoud dus: één pagina = één trefwoord of trefwoordengroep.

SEO-copywriting 2: gebruik het trefwoord vaak

Schrijft u een webpagina rond een bepaald trefwoord? Dan wil Google daar ook harde bewijzen voor:

  • Het trefwoord komt vaak op de webpagina voor.
  • De context klopt, zoals blijkt uit synoniemen en woorden die verband houden met het trefwoord.

SEO-copywriting 3: plaats het trefwoord correct

Het trefwoord her en der laten opduiken, volstaat niet. U geeft het extra gewicht door het op specifieke plaatsen te zetten. In volgorde van belangrijkheid is Google dol op het trefwoord in de:

  • paginatitel (TITLE-tag in de HTML-code)
  • alineatitels (H1- en H2-tags in de HTML-code)
  • inhoud van de eerste alinea
  • hyperlinks
  • tekst in vetjes
  • URL

Kies het juiste trefwoord

Is daarmee de kous af? Nee, want een pagina die hoog scoort voor een trefwoord is toch nutteloos, als dat het verkeerde is. Maar hoe weet u wat de modale prospect zoekt?

  • Vraag het hem. U zult ervan versteld staan hoe eenvoudig de woorden zijn die hij bedenkt voor uw jargon. Zo zoekt hij veel vaker naar 'tekstschrijver' dan naar 'copywriter'.
  • Noteer de paginatitels van 'webwijze' concurrenten die hoog scoren in Google.
  • Onderzoek de logbestanden van uw website op de trefwoorden waarmee zoekers binnenliepen.
  • Vraag raad aan gespecialiseerde tools zoals KWFinder.
  • Maak van een trefwoord een trefwoordengroep, want daarop zoekt de Google-gebruiker.

Meer tips vindt u in onze Handleiding SEO-trefwoordenonderzoek

Snuggere SEO-copywriting verzoent uw klant en Google

Hoog scoren in Google met een juist geplaatst trefwoord is niet uitzonderlijk moeilijk. Wat dat wél is, is hoog scoren en tegelijk uw lezers van vlees en bloed blijven boeien. En precies daarom draait SEO-copywriting door een SEO-schrijver.

Eén trefwoord per pagina. Zo scoort u in #Google. Deel dit op
Eén pagina, één trefwoord of #trefwoordengroep. Plaats het op de juiste plaats, en zorg dat het leuk om lezen blijft. Deel dit op
Gebruik uw #trefwoord vaak, maar vergeet ook niet om uw lezers van vlees en bloed te blijven boeien. Deel dit op

Reageer

Tevreden partners

Doorzettingsvermogen en creatieve input
Om een voorbeeld aan te nemen!
In één rechte pennentrek naar de finish
Deze mensen weten waarmee ze bezig zijn
Het resultaat overtrof mijn verwachtingen
De ideale partner die zekerheid geeft
Naadloze samenwerking en een tekst die wérkt
Schrijvers en blijvers
Teksten die meeleven
Contentcreatie van a tot z
Luminus gaat voor teksten die bruisen van de energie
Geen centimeter ruimte voor fouten
Empathie, ambacht en succes
Ze wisten meteen wat ik wilde
Dé bestemming voor uw toeristische communicatie!
Samenwerking als een geoliede machine
Een constant, hoog niveau
Ik had meteen door dat ze écht met hun vak bezig zijn
Authentiek voer voor moderne lezers

Wat klanten zeggen

Hartelijk dank voor het redigeren van de inleiding!
Wij vonden het erg aangenaam om met jullie samen te werken!

Kristien Verbraeken
Vlaamse Overheid