string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(59) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_seo-copywriting" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(35) "Bovenaan in Google? Dat doet u zó." ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(44) "https://schrijf.be/images/seo-copywriter.jpg" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(49) "De meest essentiële tips om te scoren in Google." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Wat is SEO-copywriting?
Met SEO-copywriting schrijft u webteksten die interessant zijn voor uw lezers én voor zoekmachines zoals Google. Op zoek naar een ervaren SEO-copywriter? Welkom bij Schrijf.be!
SEO-copywriting: voor Google én uw lezer
Uw prospects overtuigen met uw webtekst? Dat lukt vast met onze schrijftips.
Maar hoe zorgt u ervoor dat u ook Google verbaast? En hij uw pagina's naar de toppositie in zijn zoekresultaten katapulteert? Daarvoor roept u SEO-copywriting te hulp.
SEO-copywriting: inhoud, populariteit en techniek
Google quoteert uw webpagina aan de hand van drie vragen:
- Hoe relevant en hoe recent is de inhoud van uw webpagina
voor mijn zoekopdracht? - Hoe hoog schatten andere websites uw site in – met andere woorden: hoeveel linken er naar u?
- Stuit ik niet op technische struikelblokken?
Hier vindt u het antwoord op de eerste vraag: hoe maakt u Google diets dat uw webpagina zich toespitst op een bepaald trefwoord?
Tip 1: één trefwoord per pagina
Probeert u uw hele website in één klap te doen scoren voor een klad trefwoorden? Zo gemakkelijk komt u er niet vanaf. Bij elk trefwoord hoort één webpagina. Of correcter: bij elke trefwoordengroep. Want de meeste Google-gebruikers zoeken eerder met een combinatie van woorden dan met een enkel woord (bijvoorbeeld: 'goedkope stookolie brussel').
Onthoud dus: één pagina = één trefwoordengroep.
Tip 2: gebruik het trefwoord vaak
Schrijft u een webpagina rond een bepaald trefwoord? Dan wil Google daar ook harde bewijzen voor:
- Het trefwoord zelf komt vaak op de webpagina voor. Maar nét niet zo vaak dat het de lezer stoort (keyword stuffing).
- De context klopt, zoals blijkt uit synoniemen en woorden die verband houden met het trefwoord.
Tip 3: plaats het trefwoord correct
Het trefwoord her en der laten opduiken, volstaat niet. U geeft het extra gewicht door het op specifieke plaatsen te zetten. In volgorde van belangrijkheid is Google dol op het trefwoord in de:
- paginatitel (TITLE-tag)
- alineatitels (H1- en H2-tags)
- inhoud van de eerste alinea
- hyperlinks
- tekst in vetjes
- URL
SEO-copywriting: kies het juiste trefwoord
Is daarmee de kous af? Nee, want een pagina die hoog scoort voor een trefwoord is nutteloos, als dat het verkeerde is.
Hoe weet u nu wat uw modale potentiële klant zoekt?
- Vraag het hem. U zult ervan versteld staan hoe eenvoudig de woorden zijn die hij bedenkt voor uw jargon. Zo zoekt hij veel vaker naar 'tekstschrijver' dan naar 'copywriter'.
- Noteer de paginatitels van 'webwijze' concurrenten die hoog scoren in Google.
- Onderzoek de logbestanden van uw website op de trefwoorden waarmee zoekers binnenliepen.
- Vraag raad aan gespecialiseerde tools zoals KWFinder.
- Maak van een trefwoord een trefwoordengroep, want daarop zoekt de Google-gebruiker.
Meer tips vindt u in onze Handleiding SEO-trefwoordenonderzoek.
Uw SEO-copywriter verzoent uw klant en Google
Hoog scoren in Google met een juist geplaatst trefwoord is niet uitzonderlijk moeilijk. Wat dat wél is, is hoog scoren en tegelijk uw lezers van vlees en bloed blijven boeien. En precies daarom kiest u best voor een ervaren SEO-copywriter. Zoals die van Schrijf.be. Interesse? Neem contact op met onze coördinator. Zij helpt u snel verder.