string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(46) "https://schrijf.be/nl/blog/praatje-bij-plaatje" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(46) "https://schrijf.be/nl/blog/praatje-bij-plaatje" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Praatje bij plaatje
Een poos geleden kreeg ik een e-mailing in de bus die me de Promotool verkocht. Excuus: had kunnen verkopen. Want mijn copywritermaag draaide zich in een knoop.
Wat de Promotool is? Ik citeer: "Een unieke combinatie van een flesopener met twee schroevendraaiers, voorzien van uw bedrijfslogo. Voor op beurzen of in een direct mail." So far, so good. Maar dan gaat de schrijver uit de bocht, met het analogie-equivalent van 'gedwongen rijm':
Hoe kunt u het inzetten?
Met de Promotool kunt u leuke communicatieconcepten bedenken, zoals:
> 'Sleutelen' aan de toekomst.
> Een verloren klantenrelatie 'repareren'.
> Misschien heeft uw klant met u als leverancier het juiste 'gereedschap' in handen?
Copywriters noemen dit 'een praatje bij een plaatje'.
Nu, begrijp me niet verkeerd: een taalkundige kwinkslag die verwijst naar uw product mág. Maar spring er heel spaarzaam mee om, tenzij u denkt dat er bij uw lezer een schroefje los zit. (Irritant, hé?)