Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Saai product? Neem een voorbeeld aan de cijfernerds

placeholderGelukkige Π-dag iedereen!

Want dát vieren we op 14 maart: een getal.

Ho maar, zeggen de wiskundigen onder u, Π is wel wat meer dan 'een getal'. Het is een irrationaal getal. Een transcendent getal. Misschien zelfs een normaal getal – daar zijn de wiskundigen onder u het nog altijd niet over eens.

Rare jongens

Zeker niet normaal, is dat Π een eigen marketingcampagne achter zich heeft. Een erg geslaagde zelfs. De eerste aanzet kwam van de medewerkers van een wetenschappelijk museum in San Francisco. Zij riepen 14 maart 1988 uit tot de allereerste Π-dag. Die vierden ze door een paar keer rond de cirkelvormige ruimtes van hun museum te marcheren en zich daarna vol te vreten met fruittaarten.

Rare jongens, die cijfernerds? Dat zeker. Maar ze hadden wel een ijzersterk concept. Want Π-dag wint sindsdien elk jaar aan belang. In 2009 werd hij erkend door het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden en – misschien nog belangrijker – in 2010 wijdde Google er zijn eerste doodle aan.

Goeie les

De les voor de ambitieuze marketeers of ondernemers onder u? Ook al is uw product zo saai of ingewikkeld als een wiskundige constante, er is altijd een manier om het sexy te maken. Neem een voorbeeld aan de cijfernerds en:

  • Zorg voor een concept dat helemaal klopt. De cijfernerds kozen 14 maart (3-14 op zijn Amerikaans) omdat 3,14 de eerste cijfers zijn van Π. De cirkel? Π is de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel. En een taart? Ook rond, en bovendien in het Engels een pie.
  • Maak het simpel, want zo houdt u de drempel laag. De rest volgt later wel. Hoe je Π berekent? Dat je het niet als een eindige breuk kunt schrijven? Dat leerden toekomstige wiskundewondertjes allemaal in het museum – zodra ze naar daar waren gelokt.
  • Gebruik een vleugje humor. Ja, ook als uw product allesbehalve grappig is. Want dat trekt net extra de aandacht.

En hebt u toch geen inspiratie? Dan denken we graag met u mee.

Reageer