string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(43) "https://schrijf.be/nl/blog/newsjacking-tips" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(39) "Hoe newsjacking uw bedrijf vooruithelpt" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(43) "https://schrijf.be/nl/blog/newsjacking-tips" ["image"]=> string(22) "images/newsjacking.jpg" ["description"]=> string(99) "Met newsjacking maakt u uzelf relevant. Ontdek hoe u dat doet zonder als een aasgier over te komen." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Wat is newsjacking?
Newsjacking is een term uit de pr- en advertentiewereld en betekent letterlijk 'nieuws kapen'. Bedrijven en organisaties haken in op de actualiteit en hangen er dan hun eigen karretje aan vast.
Inspelen op de actualiteit? Als contentmarketeer hebt u twee manieren: als aasgier, die onheilspellend boven rampensites cirkelt. Of als pimpelmees, die zichzelf frivool in de belangstelling fladdert.
Bij breaking news sprokkelen journalisten reacties bij experts. En de écht slimme bieden zich spontaan aan.
Want wie de krant haalt, maakt naam voor zichzelf en zijn bedrijf. Dat fenomeen heet newsjacking.
Newsjacking via uw eigen communicatiekanalen
De sociale media bezorgen newsjacking een nieuwe dimensie. Want u hebt nu uw eigen kanalen, en pikt naar hartenlust in op nieuwsitems.
Schrijf bijvoorbeeld een vlammend opiniestuk met de juiste SEO-trefwoorden. Of promoot uw product met een trending hashtag. Zo zweeft u via newsjacking tot bij uw klanten, en misschien tot bij … de kranten.
Checklist: aasgier-newsjacking
Opgelet: doe dit niet ten koste van alles en iedereen. Zo was de ‘Je 3Suisses Charlie’-campagne goed fout! Vermijd dus aasgier-newsjacking en blijf weg van:
- overlijdens en persoonlijk leed
- oorlog en hongersnood
- overstromingen en aardbevingen
Kies voor pimpelmees-newsjacking en speel in op:
- geboortes en wetenschappelijke doorbraken
- records en sportmanifestaties
- positieve humaninterestverhalen
Spring niet als attention seeker op élk verhaal.
Newsjacking
Nóg straffere newsjacking-resultaten? Balanceer zoals een pimpelmees op een twijg:
- Profileer u niet als attention seeker door op élk verhaal te springen.
- Reageer alleen als u een oplossing of een ijzersterke mening wilt delen.
- Doe alleen aan newsjacking als er een heldere, relevante band is tussen het nieuws en uw product of expertise.