Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Newsjacking: bent u aasgier of pimpelmees?

Als expert of bedrijfsleider hebt u vandaag eigen media om in te pikken op het nieuws. Gebruik uw blog, Facebook, Twitter, … dus gerust voor newsjacking. Maar let op: duik niet als een aasgier op verschrikkelijke situaties. Fladder wel frivool door de actualiteit – als een pimpelmees.

Newsjacking: bent u een aasgier of een pimpelmees?

Inspelen op de actualiteit? Als contentmarketeer hebt u twee manieren: als aasgier, die onheilspellend boven rampensites cirkelt. Of als pimpelmees, die zichzelf frivool in de belangstelling fladdert.

Bij breaking news sprokkelen journalisten reacties bij experts. En de écht slimme bieden zich spontaan aan.

Want wie de krant haalt, maakt naam voor zichzelf en zijn bedrijf. Dat fenomeen heet newsjacking.

Newsjacking via uw eigen communicatiekanalen

De sociale media bezorgen newsjacking een nieuwe dimensie. Want u hebt nu uw eigen kanalen, en pikt naar hartenlust in op nieuwsitems.

Schrijf bijvoorbeeld een vlammend opiniestuk met de juiste SEO-trefwoorden. Of promoot uw product met een trending hashtag. Zo zweeft u via newsjacking tot bij uw klanten, en misschien tot bij … de kranten.

Checklist: aasgier-newsjacking

Opgelet: doe dit niet ten koste van alles en iedereen. Zo was de ‘Je 3Suisses Charlie’-campagne goed fout! Vermijd dus aasgier-newsjacking en blijf weg van:

  • overlijdens en persoonlijk leed
  • oorlog en hongersnood
  • overstromingen en aardbevingen

Kies voor pimpelmees-newsjacking en speel in op:

  • geboortes en wetenschappelijke doorbraken
  • records en sportmanifestaties
  • positieve human interest-verhalen

Spring niet als attention seeker op élk verhaal.

Newsjacking

Nóg straffere newsjacking-resultaten? Balanceer zoals een pimpelmees op een twijg:

  1. Profileer u niet als attention seeker door op élk verhaal te springen.
  2. Reageer alleen als u een oplossing of een ijzersterke mening wilt delen.
  3. Doe alleen aan newsjacking als er een heldere, relevante band is tussen het nieuws en uw product of expertise.
#Breakingnews? Wees geen aasgier met #newsjacking: duik niet op elk nieuwsitem! Deel dit op
Hoe maakt u met #newsjacking naam op de sociale media? Deel dit op

Reageer

Tevreden partners

Net wat een start-up nodig heeft
Schrijf.be? Dat is super service!
Er kon niets beter aan de samenwerking
De 'vloek der kennis' omzeild
Mijn technische tekst slaat spijkers met koppen
Gestructureerd als een ISO-bedrijf en flexibel op de koop toe!
Wegbereiders van de betere zin
Winning team
Opvangnet geeft gemoedsrust
Meteen op dezelfde golflengte
Ze willen het beste voor je
Vlamingen die Nederlanders begrijpen
Klassieke bank gaat voor sprankelende aanpak
Pietje-precies heeft een nieuwe naam!
Hun reputatie snelt hen vooruit
Professioneel, prettig, dynamisch
Met de blik van een buitenstaander
Engels, met andere woorden
Contentcreatie van a tot z
Teksten die kleur geven aan onze visie

Wat klanten zeggen

Ziet er goed uit! Dit wordt dan ook onze finale tekst.

Conny Struylaart