Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(36) "https://schrijf.be/nl/blog/metaforen"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(36) "https://schrijf.be/nl/blog/metaforen"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Metafoorgevaar!

Beeldspraak kan uw tekst naar hogere levels tillen. Maar gebruikt u te veel beelden of botsen ze met elkaar? Dan kunt u uw tekst ook de dieperik in sleuren. Gebruik ons vijfstappenplan en bereik ongeziene hoogtes. 

Metaforen: pro's en contra's

Metafoorgevaar!

Hoe beeldspraak lezers verleidt en verjaagt

Een beeld zegt meer dan duizend woorden. Beeldspraak ook. Al gaat die vlieger niet altijd op.

De metafoor: pro en contra.

Pro: metaforen verhelderen vaak

Uw brein snakt naar beelden. Dat wist uw leraar biologie ook:

Het lichaam is een land, met …

  • een telefoonnetwerk (het zenuwstelsel)
  • een wegennet (de bloedsomloop)
  • een leger (het immuunsysteem)

Nog een bewijs dat beelden werken? Slimme infographics overspoelen de sociale media.

Ook uw teksten behalen winst uit metaforen. U slaat er twee vliegen in één klap mee:

  1. begrip – Uw lezer ziet meteen waarover het gaat.
  2. impact – Hij prent uw boodschap in zijn geheugen.

Doe de test:

  • Ons bedrijf KeepClient is gespecialiseerd in customer retention.
  • Uw bedrijf is een emmer die u vult met water: uw klanten. KeepClient dicht de gaatjes waaruit ze weglekken.

Wat onthoudt u van KeepClient? Juist: dat van 'de gaatjes in de emmer'. Missie geslaagd.

Contra: metaforen vertroebelen soms

Ja, met metaforen schiet u raak – zolang ze niet in uw gezicht ontploffen. Ontmijn de metafoor die:

  • een deel van uw doelgroep koud laat (voetbal, mode, auto’s)
  • meer verwarring zaait dan duidelijkheid biedt
  • te vergezocht is

Schrijf dus niet:

Ons betalingssysteem is het harnas dat Ocko II tom Brok droeg tijdens de Slag bij Okswerderzijl: zo vernuftig dat het veilig en waterdicht is.

… maar wel:

Ons betalingssysteem is vernuftig én waterdicht.

Botsende beelden breken altijd

Ook beeldbotsing is een kamikazeactie.

Michel, nochtans een vis in het water aan de onderhandelingstafel, begaf zich op glad ijs door zich helemaal bloot te geven.

3 beelden in 21 woorden. Puur Dalí. De oplossing? Sla twee van de drie beelden aan diggelen:

Michel, nochtans een geboren onderhandelaar, sprak honderduit en begaf zich zo op glad ijs.

Compromis: rake metaforen in vijf stappen

Metaforen: kiest Schrijf.be vis noch vlees? Inderdaad, spring er voorzichtig mee om:

  1. Gebruik een metafoor als middel, nooit als doel. Dus alleen wanneer ze meerwaarde biedt.
  2. Bedenk een metafoor die 100 procent zeker aansluit bij de leefwereld en de kennis van uw hele doelpubliek.
  3. Zoek naar een een-op-eenrelatie tussen uw onderwerp en uw metafoor.
  4. Schrap elke metafoor die te vergezocht is, of surreële taferelen oproept in combinatie met een ander beeld.
  5. Schuif uw metafoor even aan de kant, en proef ze dan opnieuw. Ontdek hoe ze hardop klinkt, en probeer ze uit op uw collega’s.

Pro of contra metaforen? Geef uw mening hieronder.