string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(58) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_seo-spelfouten" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(28) "Hoe goed spellen uw klanten?" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(58) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_seo-spelfouten" ["image"]=> string(44) "https://schrijf.be/images/spelling-kopie.jpg" ["description"]=> string(159) "Niet elke klant is een spellingkampioen. Optimaliseer daarom af en toe ook eens een webtekst op een spellingfout. Wij doen het ook! Check onze blog maar eens. " ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
SEO-spelfouten
Wilt u alleen maar prospects die goed kunnen spellen? Natuurlijk niet. Vang 'verdwaalde' Google-zoekers op door af en toe een webtekst te optimaliseren voor een spellingfout.
Wees de dolle miet voor
Schenk aandacht aan prospects die de naam van uw product of dienst verkeerd schrijven. Want slechte spellers zijn daarom nog geen slechte prospects.
Een copywriter schuift net een webtekst over dolomiet onder mijn neus –
voor wie op 'dolle miet' zoekt:
SEO-spelfouten: wees uw klant voor
Lacht u meewarig met de 'dolle miet'-zoeker? Dat mag. Maar zou u dat ook doen als u een dolomietverkoper was? Neen, want dan hebt u er alle belang bij dat de klant toch op úw website belandt. Uw opties:
- U hoopt dat hij de suggestie van Google opmerkt.
- U plaatst een betaalde advertentie in Google voor het verkeerd gespelde zoekwoord.
- U gebruikt ergens op uw website de verkeerde schrijfwijze: 'Dolomiet (soms ook: dolle-miet)' is grind dat ...'
Wat doet ú voor de kost?
Uw lezer maakt schrijffouten, maar ú maakt vast ook denkfouten. Door woorden te gebruiken die u wel, maar uw prospect niet in de mond neemt.
Voorbeeld? Negentien jaar geleden begon ik met Schrijf.be. En loodste ik onze website naar de Google-top voor 'copywriting' en 'copywriter'. Het resultaat? Te weinig bezoekers.
Pas vele maanden later zag ik het licht. Door mijn ... moeder, die schoorvoetend toegaf dat ze "eigenlijk niet goed wist wat ik deed voor de kost. Iets met copyright (©), toch?"
Ik vertelde haar dat ik teksten schreef. En haastte me om webpagina's toe te voegen rond zoekwoorden als 'teksten schrijven' en 'tekstschrijver'. De bezoekersstroom kwam meteen op gang.
Vakjargon? Sneller dan u denkt!
Neem dus niet voetstoots aan dat uw woordgebruik ook dat van uw klant is. U vervalt véél sneller in jargon dan u denkt. De oplossing? Luister aandachtig naar uw klanten - rechtstreeks of via uw klantendienst. En schrijf uw teksten met de woorden die zij gebruiken.
Samengevat:
- Denk eraan dan niet iedere prospect even taalvast is. Zorg ervoor dat hij ook op uw website terechtkomt als hij uw product of dienst fout spelt.
- Vermijd verkeerde woorden – vakjargon. Moeilijk? Niet als u een copywriter in de arm neemt.