Hoe schrijft u zoals u spreekt?
Verstart u voor het witte blad? Dat komt omdat u naar een scherm kijkt, niet naar een mens. Daarom:
- Bedenk uw verhaal en spreek het in gedachten uit tegen één specifieke persoon uit de doelgroep.
- Vertel het hem nu echt. Bestudeer zijn reacties en schaaf bij.
- Schrijf het neer.
Ontwijk valkuilen
Vertelde u eerst uw verhaal voor u het neerschreef? Dan vermijdt u deze valkuilen:
- gedachtesprongen: fronst uw gesprekspartner? Vraag waarom en herformuleer.
- uitstel van executie: verslapt zijn aandacht meteen? Draai niet rond de pot, maar val met de deur in huis.
- egotripperij: raakt uw klankbord geïrriteerd? Vervang ‘ik’ door ‘u’.
- nepargumenten: haalt hij de schouders op? Argumenteer beter.
- vergeten bezwaren: reageert uw testpersoon met "ja, maar”? Blijf hem dan een stap voor met uw proactieve antwoorden.
- volzinnenstoet: dommelt hij in? Gebruik vraagjes of tussenwerpsels of zinnen zonder werkwoord.
Spreek dus voor u schrijft.
Zo ontpopt uw schermmonoloog zich tot lezersdialoog. U begrijpt uw lezer, hij u. De gedroomde start van een authentieke klantenrelatie!
Spreek & schrijf & spreek
Goed. U sprak eerst en schreef dan. Wedden dat u bij het ‘verbeteren’ toch herviel in schrijftaal?
Neem de proef op de som: lees uw tekst hardop. Het is de ultieme Schrijfdokter®-test.
Want waar u hardop hapert, hapert ook uw lezer in stilte. Daar haakt hij af en communiceert u ... níét meer.
U en ik: we zijn met twee
Samengevat?
Om te praten moet je met twee zijn.
Om te schrijven ook.
Ik wens u alvast geweldige gesprekken met uw klanten – ook in uw teksten.
Vooral in uw teksten. ;-)