Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/hoe-schrijft-u-zoals-u-spreekt"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(38) "Spiegeltje, spiegeltje aan de wand ..."
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/hoe-schrijft-u-zoals-u-spreekt"
  ["image"]=>
  string(52) "https://schrijf.be/images/copywriting-tips-kopie.jpg"
  ["description"]=>
  string(166) "Wie is de beste copywriter van het land? Tik. U bent aan zet. Bang dat u niet over de juiste skills beschikt? Met deze tips vloeien de zinnen vlotjes uit uw klavier. "
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Hoe schrijft u zoals u spreekt?

Verstart u voor het witte blad? Dat komt omdat u naar een scherm kijkt, niet naar een mens. Daarom:

  1. Bedenk uw verhaal en spreek het in gedachten uit tegen één specifieke persoon uit de doelgroep.
  2. Vertel het hem nu echt. Bestudeer zijn reacties en schaaf bij.
  3. Schrijf het neer. 

Ontwijk valkuilen

Vertelde u eerst uw verhaal voor u het neerschreef? Dan vermijdt u deze valkuilen:

  • gedachtesprongenfronst uw gesprekspartner? Vraag waarom en herformuleer.
  • uitstel van executie: verslapt zijn aandacht meteen? Draai niet rond de pot, maar val met de deur in huis.
  • egotripperij: raakt uw klankbord geïrriteerd? Vervang ‘ik’ door ‘u’.
  • nepargumenten: haalt hij de schouders op? Argumenteer beter.
  • vergeten bezwaren: reageert uw testpersoon met "ja, maar”? Blijf hem dan een stap voor met uw proactieve antwoorden.
  • volzinnenstoet: dommelt hij in? Gebruik vraagjes of tussenwerpsels of zinnen zonder werkwoord. 

Spreek dus voor u schrijft.

Zo ontpopt uw schermmonoloog zich tot lezersdialoog. U begrijpt uw lezer, hij u. De gedroomde start van een authentieke klantenrelatie!

Spreek & schrijf & spreek

Goed. U sprak eerst en schreef dan. Wedden dat u bij het ‘verbeteren’ toch herviel in schrijftaal?

Neem de proef op de som: lees uw tekst hardop. Het is de ultieme Schrijfdokter®-test.

Want waar u hardop hapert, hapert ook uw lezer in stilte. Daar haakt hij af en communiceert u ... níét meer.

U en ik: we zijn met twee

Samengevat?

Om te praten moet je met twee zijn.
Om te schrijven ook.

Ik wens u alvast geweldige gesprekken met uw klanten – ook in uw teksten.

Vooral in uw teksten. ;-)