string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(38) "https://schrijf.be/nl/blog/e-mail-deur" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(34) "E-mailen? Val met de deur in huis!" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(38) "https://schrijf.be/nl/blog/e-mail-deur" ["image"]=> string(31) "images/files/emails-beknopt.png" ["description"]=> string(58) "Start uw e-mail met het slot: wat u van uw lezer verwacht." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Hoe schrijf ik een goede e-mail?
Wilt u dat uw lezer doet wat u van hem vraagt in uw e-mail? Zet uw vraag dan helemaal bovenaan. Met er net voor hoe hij er zelf beter van wordt.
😢 Léést iemand mijn mails eigenlijk nog?
Waarom lijkt het alsof niemand uw mails echt leest?
Omdat niemand uw mails echt leest.
Gechoqueerd?
Check dan eens hoe u zelf door uw mailbox dendert:
- met uw wijsvinger boven de deletetoets
- met uw muispointer boven ‘verwijder’ of ‘volgende’
Het is uw manier om te zeggen: “Ik wil hiervan af. Wil de verzender dat ik iets doe? Dat hij het dan meteen vraagt!”
⛔ Inleiding, middenstuk, slot - not
Toch blijven we zelf onze call to action onderaan in onze mails begraven. En overschatten we onze lezers om ernaar op zoek te gaan.
De schuldige? Het .. onderwijs dat ons misvormde.
Want u leerde het vast ook zo:
‘Een tekst bestaat uit:
inleiding, middenstuk en slot.’
De haastige maillezer heeft lak aan die regel. Want:
‘Een e-mail bestaat uit:
slot en middenstuk.’
🚀 E-mail? Val met de deur in huis
Wilt u iets van iemand?
➡️ Zet dat dan bovenaan, met een pijltje voor.
Zo ziet de ontvanger meteen wat u van hem verwacht.
Sla ook niet aan het twijfelen. Nee, wees klaar en duidelijk:
- ‘Mail me de bestelbon ondertekend terug, a.u.b.’
O ja, vergeet niet te vermelden tegen wanneer.
En wat de volgende stap is. Bijvoorbeeld u die de aankoop nog diezelfde dag verzendt.
🤩 Eerst het voordeel in uw mail
Stoort de imperatief u in ‘Mail me de bestelbon.’?
Dat kan, want u wilt niet gecommandeerd worden.
Tenzij … u er voordeel uit haalt.
Begin daarom uw mail met dat concrete voordeel, gevolgd door de imperatief:
- ‘Wilt u uw tekst morgen al in handen hebben? Mail me dan nu de bestelbon.’
- ‘Wilt u zeker zijn van uw zitje op dit exclusieve symposium? Schrijf u dan meteen in.’
Merkt u hoe de imperatief u nu niet meer stoort?
🏁 Begin met het slot
Begin dus elke mail met de samenvatting:
- het voordeel voor de lezer om te reageren
- welke reactie u precies verwacht
Pas dan volgt het middenstuk: eerdere afspraken, details, hoe het project tot stand kwam …
Nice to know volgt zo pas ná need to know.
Herhaal tot slot uw call to action op het einde van uw mail - voor die paar lezers die nog wél lezen. 😉