fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Schrijf.be schenkt klare wijn bij Hautekiet op Radio 1

"Teksten worden haast als kunstwerken beschouwd, terwijl het gewoon om techniek gaat." Schrijf.be-zaakvoerder en Schrijfdokter Wim Van Rompuy was op vrijdag 2 februari 2018 te gast in de Radio 1-studio van Jan Hautekiet. Het onderwerp op tafel? Heldere communicatie bij overheidsdiensten. 

Hautekiet maakt de balans op van drie jaar Heerlijk Helder: is er al iets veranderd? Of tiert de 'krommunicatie' nog welig? Een gesprek met Wim Van Rompuy (Schrijf.be), Karen Ghysels (ECC België, klant van Schrijf.be) en Francis Adyns (FOD Financiën): 

Schrijf.be bij Hautekiet: korte inhoud

Meteen naar een concrete passage springen? Klik op de tijdsaanduiding!

  • [00:00] Hautekiet voelt Francis Adyns, woordvoerder van de FOD Financiën (in 2015 winnaar van het eerste Heerlijk Helder-label), aan de tand.
  • [04:00] Wim herwerkt een 'draak van een brief' tot een kraakhelder stukje communicatie.
  • [07:00] Wim onthult hoeveel teksten al door zijn kwalhanden passeerden – een "redelijk olympisch" getal volgens Hautekiet.
  • [07:55] Wim pleit ervoor om alle communicatie eerst te laten testen door de doelgroep. En om af te stappen van het idee van teksten als kunstwerk: "Het gaat gewoon om techniek." 

Hautekiet tweet Schrijf.be

  • [09:12] Karen Ghysels, directeur van het Europees Centrum voor de Consument (ECC België), getuigt over haar samenwerking met Schrijf.be. En vertelt hoe de Heerlijk Helder-campagne haar inspireerde om juridisch taalgebruik te laten varen: "We wilden de consumentrechten duidelijk overbrengen naar de mensen."
  • [10:10] Leeft de wil om helder te communiceren al bij de overheidsdiensten? Wim antwoordt met nuance: "Ja, dat merk ik hoe langer hoe meer tijdens de schrijftrainingen die ik geef als Schrijfdokter. Maar het loopt vaak stuk op het managementniveau."
  • [11:13] Hautekiet en Wim zoomen in op de schaamte die velen hebben om gezichtsverlies te lijden met hun teksten. En op de redenen voor die schaamte.
  • [12:07] Karen van ECC België besluit met een vooruitblik op de communicatieacties van ECC in 2018: "Het is een evenwichtsoefening tussen heldere taal en juridisch correct blijven."
  • [12:51] Hoe verzoent u juridische materie met begrijpelijke taal? Wim rondt af met een verhelderende suggestie. 

Meer video's boordevol nuttige tips en advies? Abonneer u op ons YouTube-kanaal.


Tevreden klanten aan het woord

De perfecte omschrijving
Schrijf.be verzekert me van sterke teksten
Superlatieven schieten tekort
Gestructureerd als een ISO-bedrijf en flexibel op de koop toe!
Tone of voice zat meteen goed
Boodschap gesnapt én goed verwoord
Jullie advies kwam heel goed van pas!
De webtekst lokt zoekrobotten
Pietje-precies heeft een nieuwe naam!
Contentcreatie van a tot z
Schrijvers en blijvers
Jaarverslag in aantrekkelijk jasje
Empathie, ambacht en succes
Op héél korte tijd en toch geen haastwerk
Flexibel, grondig en eerlijk
Teksten om blind op te vertrouwen
Uitmuntende tekst in recordtempo
Teksten onder stroom
De tekst verwoordt precies wat wij willen zeggen
Er kon niets beter aan de samenwerking

Wat klanten zeggen

Dat was meteen BINGO! Schrijf.be had meteen de Bonanza-vibe te pakken. 80 procent serieus, 20 procent loco! Één kleine briefing volstond om een Bonanza-tekst te maken voor onze homepage. Heerlijk om geen vijf keer te moeten mailen of bellen eer de boodschap duidelijk was. Toen ik de tekst las, merkte ik een grote glimlach op mijn gezicht.

Ilse De Vis
Bonanza