string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(41) "https://schrijf.be/nl/blog/fotobijschrift" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(28) "Geen foto zonder bijschrift!" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(41) "https://schrijf.be/nl/blog/fotobijschrift" ["image"]=> string(25) "images/fotobijschrift.png" ["description"]=> string(78) "Gebruik elke foto om uw kernboodschap kracht bij te zetten in het bijschrift." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Wat zag u hier eerst? De foto. En wat bekeek u toen onbewust? Het fotobijschrift.
Geef dus voortaan uw foto’s ook zo'n tekstje mee. Dan heeft uw lezer de essentie meteen beet.
Laat ze lezen waar ze kijken
Hoe schrijft u een fotobijschrift of -onderschrift?
- Niet zoals een objectieve journalist of wetenschapper.
- Wel zoals een verkoper, die lak heeft aan regeltjes.
Ja, zelfs als u in de non-profitsector werkt. Want ook u wilt vast dat je advies, tips en ideeën aanslaan.
Bedenk uw ideale bijschrift
Supertip: misbruik elke foto om uw kernboodschap te pushen.
⚡Want elk fotobijschrift is een verborgen headline.⚡
Beschrijf niet louter wat er op de foto staat.
- Niet: De 450D-ZX-deegklopmachine
- Wel: De 450D-ZX klopt uw deeg 4 keer sneller
Geef een mini-salespitch met probleem + oplossing.
- Minder maaien, vaker luieren?
Jouw Gazonrobot-x klaart de klus
Versterk de titel met andere bewoordingen.
- Niet: 20% korting voor Moederdag (zoals in de titel)
- Wel: Grijp nu al jouw korting voor Moederdag
Gebruik de tegenwoordige tijd. Want oud nieuws is geen nieuws.
- Niet: Schrijf.be bracht vaart in de Batavus-website
- Wel: Schrijf.be brengt vaart in de Batavus-website
Geef je klant het woord in een testimonial. Want aanhalingstekens werken als leesmagneten.
- Niet: Reginald Verhofstede van A-Switch
- Wel: Reginald van A-Switch: “Dubbel zoveel doorkliks in mijn nieuwsbrief!”
Zet het bijschrift in de verf
- Niet: cursief. Dat leest moeilijker.
- Wel: een ander lettertype, of dat van de doorlopende tekst, maar dan iets groter of vetjes.
Stop het doorscrollen
Ik, u, uw lezer: we scrollen als bezetenen.
Maar botsen we op een beeld met bijschrift? Dan blijven we even hangen: om te checken of we het beeld wel correct interpreteren.
Elk bijschrift werkt zo als scrolhandrem, terwijl het uw kernboodschap versterkt.
Verbeter uw Google-ranking
Vindt u een vaak herhaald SEO-trefwoord storend voor uw lezer? Google ook. Plant het daarom ook in de fotobijschriften.
Google gelukkig, lezer gelukkig, u gelukkig.
Plaats uw bijschrift
Wilt u ook fotobijschriften op uw website, maar hebt u geen idee hoe u dat doet?
Kies een van deze drie manieren:
- Typ in Canva uw tekst in een wit kadertje op de foto.
Een voorbeeld? De foto waarmee dit artikel begon. - Wordpress vraagt spontaan om een bijschrift.
- Is uw contentmanagementsysteem nukkig?
Voeg dan één regel <figcaption>-code toe.
➡️ Probeer het even uit.
Opgepast! Verwar het fotobijschrift niet met de alt tag: die is nuttig voor slechtzienden, maar onzichtbaar voor uw lezer.
Ga ermee aan de slag
Samengevat?
- Ofwel gebruikt u geen bijschriften.
En leiden de foto's uw lezer alleen maar af. - Ofwel gebruikt u wel bijschriften.
En versterkt het beeld de tekstboodschap.
Aan u de keuze.
Al ligt die voor de hand - toch?