string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/afbeeldingseo" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(19) "Afbeeldingen en SEO" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/afbeeldingseo" ["image"]=> string(19) "images/alt-tags.png" ["description"]=> string(48) "Optimaliseer websitebeelden met alt- en OG-tags." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Beeld-SEO: alt tags & OG-tags
Met een sprekende foto springt uw artikel in het oog. Bovendien beloont Google u als u foto’s documenteert. Maak dus gebruik van de alt tag en van Open Graph (og). En geef sprekende namen aan uw fotobestanden.
Een afbeelding toevoegen aan uw blogpost of artikel? Het onderschrift zet uw kernboodschap in de verf. En het kan nooit kwaad voor uw Google-ranking. Of om uw foto's doen op te duiken in de Google-beeldresultaten
SEO: alt tags en andere kunstgrepen
Foto’s of tekeningen trekken niet alleen de aandacht van uw surfers. Google beloont u ook wanneer u inzet op afbeeldingen. Wees dus slim en optimaliseer ze voor de zoekmachines met deze vier tips:
1. Vul de alt tag in
De alt tag is de omschrijving die u aan uw afbeelding meegeeft. Hiermee geven 'pratende' beeldinfo aan mensen met een visuele beperking. Dus hecht Google hieraan ook belang.
Maak uw omschrijving zo accuraat mogelijk. Post bij een beeld van een hond bijvoorbeeld ‘jonge labrador’ in plaats van ‘hond’. Extra voordeel: uw beeld duikt ook in Google Images op voor de keywords ‘jonge labrador’.
2. Gebruik het Open Graph-protocol
Dicteer de social media welk beeld ze moeten overnemen. Zodat zij niet automatisch uw logo kiezen in plaats van de foto die bij uw artikel hoort.
U doet dat met het Open Graph-protocol (OG).
Voor déze pagina ziet die code er zo uit:
<meta property="og:image"content="images/alt-tags.png">
<meta property="og:title" content="Afbeeldingen en SEO">
<meta property="og:description" content="Optimaliseer websitebeelden met alt- en OG-tags.">
<meta property="og:type" content="article">
<meta property="og:url" content="/nl/blog/afbeeldingseo">
<meta property="og:site_name" content="Schrijf.be">
➡️ Steek de url even in de Facebook sharing debugger.
Dan weet u meteen hoe de post naar deze webpagina zal verschijnen:
3. Kies een duidelijke bestandsnaam
Geef uw afbeelding een naam die de keywords bevat en nauw aansluit bij het thema van uw post. Zo heet de foto bij dit artikel ‘alt-tags-png’.
4. Beperk de bestandsgrootte
Gebruik geen knoerten van foto’s.
Hoe groter de bestanden, hoe trager uw website laadt. Dat ergert surfers – en dus ook Google, waarvan zij de ‘klanten’ zijn.
Denk eraan om bestanden in het juiste formaat te plaatsen. Zo is jpeg het beste fotoformaat, gif beter geschikt voor lijnafbeeldingen en logo’s, en png uw toeverlaat voor afbeeldingen met een transparante achtergrond.
Al verwacht Google het meeste heil van WebP, een beeldformaat dat het zelf ontwikkelde.
Zo, is het plaatje duidelijk? Aan de slag dan!