fbpx

Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

schrijf.be/tips

Emoji’s gebruiken als bedrijf?

Mag u op uw bedrijfswebsite of in uw nieuwbrief emoji's gebruiken? Ja, áls ze toegevoegde waarde bieden
en bij uw bedrijfsimago passen.
🎁 Speciaal voor u: een ton concrete emoji-tips!

emoji peach cherries

U gebruikt emoji’s in uw chats, mails en social media.
Waarom dan niet op uw website of in uw nieuwsbrief?

Misschien omdat u er geen kant-en-klaar knopje voor hebt. Laat dát toch geen probleem zijn:

  • Vind de emoji op Emojipedia.
  • Klik op de Copy-knop.
  • Plak de emoji in uw tekst.

Maar ... is het wel een goed idee om overal emoji’s te gebruiken?

👍🏽 Wel emoji’s op uw website

Op de Schrijf.be-website vindt u zelden emoji’s. Waar en wanneer wel?

  • In de blogsectie, al was het maar om ironie te duiden. 😉
  • Om technisch geknoei met icoontjes te omzeilen. Zoals op onze homepage, waar het pijltje een eenvoudige emoji en geen beeld is:
    emoji 1
  • Om een saaie tabel tot de verbeelding te doen spreken.
    Vergelijk deze twee versies even:
    tabel zonderemoji
    tabel metemoji

En denk eraan: aan geen van de voorbeelden kwam een beeld of graficus te pas. Alleen eenvoudig kopiëren en plakken uit Emojipedia!

😡 Geen emoji’s op uw website

Doelgerichte emoji's op een website zijn dus zinvol, behalve:

  • als ze botsen met een formele schrijfstijl of een ernstig onderwerp.
  • als ze onduidelijk zijn. Zo is 🙆 geen leeuw, maar een persoon die een OK geeft met beide armen boven het hoofd.
  • als sommige toestellen ze te verschillend – of niét – weergeven. Check dus altijd even op Emojipedia.
  • als ze dubbelzinnig zijn. Een groentewinkel adverteert beter niet met 🍆of 🥒 (penis). En een fruitteler niet met 🍒 of 🍑 (borsten en billen).

    ➡️ Check of u 'gevaarlijke' emoji's gebruikt.

🤔 Soms emoji’s voor Google (SEO)

Een emoji in uw page title of meta description zetten om hoger te scoren? Google heeft er niets op tegen, maar beloont u er ook niet voor.

Bovendien verschijnen uw emoji's in de zoekresultaten alleen als Google ze relevant vindt. Hoe vaak dat gebeurt? Ik antwoord met een tegenvraag: hoe vaak kwam u al een emoji tegen in Google? Zelden of nooit.

Maar als uw emoji toch de zoekresultaten haalt, trekt uw link flink de aandacht. En is het effect positief. Ga maar na waarop uw oog valt:

emojis in seo

💯 Wel emoji’s in én voor uw social media

U gebruikt emoji’s in uw berichten op social media.
Maar doet u dat ook voor uw social media?

QUÉ?

Wanneer een fan uw webpagina op social media deelt, verschijnen daar uw page title en meta description – inclusief emoji's. Voegde u ook Open Graph-tags toe aan uw webpagina? Dan krijgen die voorrang.

Probeer het maar eens uit.
Deel de URL van ‘Schrijf.be bestond precies 20 jaar’. Merkt u hoe de clown als emoji opduikt in de titel en in de beschrijving? (Al kiest Facebook zélf de vorm.)

emoji clown nieuwsbrief

➡️ Even uw eigen pagina voor de social media testen?
Kopieer de URL in de Facebook Sharing Debugger.

🤷‍♂️ Soms emoji’s in uw nieuwsbrief

Af en toe een emoji in uw nieuwsbrief gooien? Dat is een goed idee ... als ook uw schrijfstijl wat swingt.

Maar een emoji in de onderwerpregel zetten? Dat is spelen met vuur:

  • Uw mail wordt minder vaak gelezen.
    Anderzijds: als dat toch gebeurt, klikt de lezer vaker door.
  • Uw lezer schrijft zich sneller uit en rapporteert uw nieuwsbrief vaker als spam.

Dat zijn de conclusies van een onderzoek met bijna vier miljoen nieuwsbrieven van Search Engine Journal.

Voor strikt zakelijke doeleinden raad ik emoji’s dan ook niet aan.
Al kunnen ze nuttig zijn in b2c en zelfs in specifieke b2b-niches ...

Ontwijkend antwoord, vindt u?
Nee: een uitdaging om zelf te ontdekken hoe het voor u zit met A/B-tests.

💡 Emoji’s gebruiken of niet?

Samengevat:

  • passen emoji’s niet bij uw bedrijfsimago?
  • bieden ze geen toegevoegde waarde?
  • kunnen ze u in moeilijkheden brengen?

Laat ze dan links liggen voor uw website en nieuwsbrief.

In alle andere gevallen: zet ze doelgericht in en check met een A/B-test het resultaat.