string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(65) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_ikvindjetekstnietgoed" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(48) "Vindt uw baas uw tekst niet goed? Geen probleem!" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(65) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_ikvindjetekstnietgoed" ["image"]=> string(33) "images/ik-vindjetekstnietgoed.jpg" ["description"]=> string(79) "Botst uw tekst op een njet? Ontdek waarom dat niet belangrijk is - en wat wél." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Ik vind je tekst niet goed
Belangrijker dan uw eigen mening of die van uw baas? Dat uw lezer uw tekst goed vindt. Want u schrijft tenslotte voor hem/haar, toch?
Kies voor succes, niet voor uw gelijk
"Ik vind je tekst niet goed." U maakte het vast al eens mee. Uw baas gomt uren schrijfwerk uit met één opmerking.
Hoe reageert u daarop?
Copyracepaard wordt hobbelende tekstkameel
Uw eerste reactie? Waarschijnlijk: "Aaaargh!" Frustratie.
Gevolgd door berusting, en peilen naar wat er dan niet snor zit. Uw argumenten? De stijl? De vorm?
Om dan, met de mogelijke antwoorden op zak, te sleutelen aan uw tekst. Tot uw baas hem wel goed vindt. Met als resultaat dat uw tekst ... geen reactie meer losweekt bij uw lezer. Want hij verloor zijn ziel, werd een samenraapsel van meningen. Uw copyracepaard transformeerde tot een hobbelende tekstkameel.
Het maakt niet uit wat uw baas van uw tekst vindt.
Uw lezer als scheidsrechter
Ik heb goed nieuws voor u: het maakt niet uit wat uw baas van uw tekst vindt. Zelfs niet wat u er zelf van vindt.
De enige scheidsrechter met recht van spreken is uw lezer. En uw enige juiste reflex? Hem/haar vragen wat hij/zij van uw tekst vindt:
- Snapt uw lezer wel wat u schrijft?
- Ziét uw lezer uw kernboodschap?
- Overtuigen uw argumenten?
- Ontkracht u zijn bezwaren?
- Doet uw lezer waarop u hoopt?
A/B-test
Stuit u dus nog eens op een Ik vind je tekst niet goed-reactie?
Stel dan resoluut voor om uw lezer te laten beslissen. En spreek op voorhand (!) met uw baas af dat u samen het oordeel van die lezer zult volgen. Maar wees er wel eerst zeker van dat de inhoud en de vorm van uw tekst oké zijn. Daarom dit actieplan:
- Test eerst zélf uw teksten.
- Laat dan uw lezer beslissen zonder dat die dat beseft: doe een A/B-test voor twee versies van een webpagina, e-mailing of direct mail. Meet het verschil in respons en vermenigvuldig dat met de gemiddelde waarde per lead.
-
- Google Optimize biedt u een eenvoudige, gratis oplossing voor uw webpagina's.
- Elk e-mailingprogramma laat u moeiteloos A/B-testen: Mailchimp, Hubspot, enzovoort.
Hebt u gelijk of succes?
Moraal van het verhaal? Het maakt niet uit of ú, uw collega of uw baas uw tekst goed vindt. Zolang uw lezer hem maar goed vindt. En dat ook toont: door te reageren zoals u verwacht.