string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_superlatieven" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(48) "3 overdrijvingen die u best uit uw teksten haalt" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_superlatieven" ["image"]=> string(62) "https://schrijf.be/images/blog/wonder-woman-552109_1280(1).jpg" ["description"]=> string(124) "Overdrijven in uw tekst? Best mee oppassen, want het knabbelt aan uw geloofwaardigheid. Ontdek wat de grootste missers zijn." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Superlatieven en uitroeptekens
Schrijft u een bedrijfstekst? Hoed u dan voor het gebruik van superlatieven en uitroeptekens. Ze voegen weinig extra toe. En knabbelen aan uw geloofwaardigheid. Laat de superlatieven over aan superhelden en leg de focus op wat u 'gewoon goed' doet.
Overdrijf niet
Supej supej leuk!!!
"Papa, ik vind het leuk. Supej-leuk. Supej-supej-leuk!!!"
Aan het woord is mijn zoon Viktor, toen hij enkele jaren geleden de kerstboom versierde. Met een superlatief die vertedert, omdat je hem niet meteen verwacht van een (toen net) driejarige.
Dat geldt niet voor commerciële teksten. Daar zijn uitroeptekens en superlatieven niet op hun plaats.
Uitroeptekens
Zeg eens, welke van deze twee baselines is het geloofwaardigst?
- Schrijf.be, teksten die doen doen!
- Schrijf.be, teksten die doen doen
Inderdaad, de tweede versie, zonder uitroepteken. Het leesteken dat woorden in de verf moet zetten, heeft het tegenovergestelde effect. Het geeft ze een pocherige bijsmaak. Maakt ze ongeloofwaardig.
Vermijd daarom uitroeptekens in uw commerciële teksten. Eén per pagina is meer dan genoeg. Of bewaar ze voor de headline van een mailing: daar geven ze een tikkeltje spanning mee.
Maar in persberichten en onderwerpregels van e-mailings horen ze niet thuis. Nooit.
Laat uw lezer beslissen of hij al dan niet opgewonden is. Als uw tekst daar niet in slaagt, dan doen de uitroeptekens dat zeker niet. Dat vond Scott Fitzgerald, auteur van The Great Gatsby, ook: "Schrap die uitroeptekens. Het is als lachen om je eigen moppen."
Heel zwanger
Heel zwanger of heel erg dood kun je niet zijn. Heel blauw blijft blauw. Het is het een of het ander. Dood of levend. Blauw of een andere kleur.
Dat geldt ook voor uw bedrijfsteksten. Woorden als 'heel', 'zeer', 'uitermate', 'fantastisch', 'ultiem', ... versterken niet langer. Integendeel, ze ontkrachten.
Schrap ze dus.
Dat geldt ook voor superlatieven. Wat is beter dan de 'beste service': de 'allerbeste'?
Waarom geen 'service zoals in vroeger jaren', 'de service waarop u recht hebt', of zelfs 'straffe service', ...?
Hoofdletters
Tot slot: SCHRIJF NOOIT IN HOOFDLETTERS. DAAR DOET HET MENSELIJK OOG DUBBEL ZO LANG OVER – OOK IN UW POWERPOINT-PRESENTATIES.
Geen uitroeptekens, geen versterkende woorden, geen superlatieven. Een eenvoudige regel? Kan best, maar check toch uw commerciële tekst maar even ... Of laat het ons doen.