Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Ontkrachters

Woorden zoals kunnen, zouden en misschien horen niet thuis in uw verkoopsgesprek. Dus ook niet in uw teksten. Vermijd die ontkrachters en ontdek hier hoe het wél moet. 

Ontkrachters

Twijfel zelf niet

Ja!!! Eventueel misschien mogelijk.

Gelooft ú iemand die u niet in de ogen kijkt? Die zijn argumenten zelf afzwakt?

Nee toch.

Trap dus niet in dezelfde val voor uw bedrijfsteksten. Vermijd ontkrachters.

Een reclame-copywriter verkoopt op papier

Copywriting is verkopen op papier. En een prima verkoper zegt nooit: "Ik denk dat ...", of: "Volgens mij ...".

Integendeel: hij poneert zijn stelling. Vriendelijk, maar assertief. Of kiest voor: "Ik ben er zeker van dat ...". Kortom, hij holt zijn eigen woorden nooit zelf uit.

Ontkrachters zijn dodelijk

Vermijd twijfel in een commerciële tekst. Als ú al niet zeker bent van uw stuk, waarom uw prospect dan wel?

Volstrekt taboe zijn twijfelwoorden als:

  • kunnen (kunt, kan)
  • zouden (zou)
  • lijken, blijken, schijnen, mogen
  • mogelijk, misschien, eventueel

Schrap deze ontkrachters onverbiddelijk.

In kunnen en kruiken?

Geen werkwoord dat vaker opduikt dan 'kunnen'. En geen werkwoord dat vaker overbodig is – ja, zelfs contraproductief.

Waarom? Twee redenen:

  1. Een hulpwerkwoord hoort hoe dan ook niet thuis in een commerciële tekst. Hulpjes zijn ballast: gooi ze overboord.  
  2. Kunnen laat de mogelijkheid open om iets niet te doen. Het vergoelijkt. Vergelijk: "Hiermee kunt u uw documenten sorteren." met: "Hiermee sorteert u uw documenten." In het tweede geval is uw lezer het in gedachten al aan het doen.

Uw tekstverwerker kan doet het

Spoor dat vervloekte 'kunnen' op in uw documenten. Druk op Ctrl + F en zoek op kan (optie 'Heel woord'), kun en kunt.

De zachte dwang van de reclame-copywriter

Vermeed u ontkrachtende woorden? Struikel dan op de eindstreep niet over uw beleefdheid.
En zorg voor een assertieve call to action.

"Meent u dat product X ook voor u extra verkoop zou kunnen genereren? Neem dan contact met ons op via telefoon of mail."

Nou moe, die prospect moet wel heel gemotiveerd zijn. Daarom:

"Wilt u morgen ook 10 procent meer verkopen? Bel dan vandaag naar 015 27 55 10 of mail naar Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.."

Zelden nodig

Buig niet voor nepargumenten om ontkrachters in 'beschrijvende' bedrijfsteksten – zoals jaarverslagen – wél toe te staan.

Ook daar geldt het motto dat u uw eigen stelling niet zelf hoeft te ontkrachten. Dat doet uw prospect echt wel voor u.  ;-)

Sluipmoordenaars voor reclame-copywriters

Ontkrachters zijn sluipmoordenaars. Ze sluipen ongemerkt uw tekst binnen en vermoorden uw boodschap. Professionele tekstschrijvers omzeilen ze van nature. En dat is nog maar één van de redenen om op hen een beroep te doen!


Tevreden klanten

Het resultaat overtrof mijn verwachtingen
Tekst even belangrijk als vorm
Luchtige webteksten met roestvrijstalen trefwoorden
Flexibel, grondig en eerlijk
Door dat Vlaamse tintje zijn we geloofwaardiger
Ik de cijfers, zij de letters
Sodexo en Schrijf.be: een klinkend partnerschap
Snel én goed
Iedereen zou deze schrijfopleiding moeten volgen
Wat een verbetering!
Teksten die meeleven
Vlot maar overtuigend, speels maar professioneel
Samenhangend geheel van alle elementen
Niemand nog een excuus voor slechte teksten
Jullie advies kwam heel goed van pas!
Zij doen de goede dingen, en ze doen de dingen goed
Snel, deskundig en accuraat
Ze trappen niet in de val om moeilijk jargon te gebruiken
Interalu smart ceilings
Bij Schrijf.be doen ze wat ze beloven

Wat klanten zeggen

Ik apprecieer je extra voorstellen heel erg. Je hebt je helemaal gesmeten en dat verdient een pluim.

Christ'l Sprengers