string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(56) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_ontkrachters" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(56) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_ontkrachters" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Ontkrachters
Woorden zoals kunnen, zouden en misschien horen niet thuis in uw verkoopsgesprek. Dus ook niet in uw teksten. Vermijd die ontkrachters en ontdek hier hoe het wél moet.
Twijfel zelf niet
Ja!!! Eventueel misschien mogelijk.
Gelooft ú iemand die u niet in de ogen kijkt? Die zijn argumenten zelf afzwakt?
Nee toch.
Trap dus niet in dezelfde val voor uw bedrijfsteksten. Vermijd ontkrachters.
Een reclame-copywriter verkoopt op papier
Copywriting is verkopen op papier. En een prima verkoper zegt nooit: "Ik denk dat ...", of: "Volgens mij ...".
Integendeel: hij poneert zijn stelling. Vriendelijk, maar assertief. Of kiest voor: "Ik ben er zeker van dat ...". Kortom, hij holt zijn eigen woorden nooit zelf uit.
Ontkrachters zijn dodelijk
Vermijd twijfel in een commerciële tekst. Als ú al niet zeker bent van uw stuk, waarom uw prospect dan wel?
Volstrekt taboe zijn twijfelwoorden als:
- kunnen (kunt, kan)
- zouden (zou)
- lijken, blijken, schijnen, mogen
- mogelijk, misschien, eventueel
Schrap deze ontkrachters onverbiddelijk.
In kunnen en kruiken?
Geen werkwoord dat vaker opduikt dan 'kunnen'. En geen werkwoord dat vaker overbodig is – ja, zelfs contraproductief.
Waarom? Twee redenen:
- Een hulpwerkwoord hoort hoe dan ook niet thuis in een commerciële tekst. Hulpjes zijn ballast: gooi ze overboord.
- Kunnen laat de mogelijkheid open om iets niet te doen. Het vergoelijkt. Vergelijk: "Hiermee kunt u uw documenten sorteren." met: "Hiermee sorteert u uw documenten." In het tweede geval is uw lezer het in gedachten al aan het doen.
Uw tekstverwerker kan doet het
Spoor dat vervloekte 'kunnen' op in uw documenten. Druk op Ctrl + F en zoek op kan (optie 'Heel woord'), kun en kunt.
De zachte dwang van de reclame-copywriter
Vermeed u ontkrachtende woorden? Struikel dan op de eindstreep niet over uw beleefdheid.
En zorg voor een assertieve call to action.
"Meent u dat product X ook voor u extra verkoop zou kunnen genereren? Neem dan contact met ons op via telefoon of mail."
Nou moe, die prospect moet wel heel gemotiveerd zijn. Daarom:
"Wilt u morgen ook 10 procent meer verkopen? Bel dan vandaag naar 015 27 55 10 of mail naar
Zelden nodig
Buig niet voor nepargumenten om ontkrachters in 'beschrijvende' bedrijfsteksten – zoals jaarverslagen – wél toe te staan.
Ook daar geldt het motto dat u uw eigen stelling niet zelf hoeft te ontkrachten. Dat doet uw prospect echt wel voor u. ;-)
Sluipmoordenaars voor reclame-copywriters
Ontkrachters zijn sluipmoordenaars. Ze sluipen ongemerkt uw tekst binnen en vermoorden uw boodschap. Professionele tekstschrijvers omzeilen ze van nature. En dat is nog maar één van de redenen om op hen een beroep te doen!