string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(53) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_stijlgids" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(50) "Waarom uw bedrijf een schrijfstijlgids nodig heeft" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(53) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_stijlgids" ["image"]=> string(86) "https://schrijf.be/images/blog/Schrijfstijlgids_zorgt_voor_uniform_woordgebruikjpg.jpg" ["description"]=> string(126) "Wilt u professioneel overkomen met uw bedrijfsteksten? Maak dan een stijlgids die taalknopen doorhakt. Of gebruik die van ons." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Uniform woordgebruik
Maak een stijlgids die taalknopen doorhakt. Zodat alle teksten die uw bedrijf verlaten, uniform zijn. En dus professioneel ogen. U wint er zelfs tijd mee!
Gebruik een schrijfstijlgids
Goede afspraken maken goede vrienden
Even testen. Beantwoord snel deze vier vragen:
- Kiest u voor 'u hebt' of 'u heeft'?
- Hoe schrijft u een bedrag: €25, € 25, 25 EUR of 25 euro?
- Hoe noteert u een getal? 25.000, 25 000 of 25000?
- Hoe kort u 'meter', 'liter' en 'kilogram' af?
Stel nu diezelfde vier vragen aan enkele collega's. Vergelijk hun antwoorden met de uwe. Het resultaat: schijnbare willekeur. Probeer ten slotte het juiste antwoord te vinden in Algemene Nederlandse Spraakkunst of (voor België) de BIN-normen. Dat lukt niet, want zij laten u de keuze.
Maak korte metten met schrijftwijfel
Als schrijver hebt u soms meerdere mogelijkheden. Dat geldt ook voor alle collega's in uw bedrijf. Het resultaat?
- Ofwel doet iedere interne en externe redacteur zijn zin. En wordt uw bedrijfscommunicatie een bont allegaartje van persoonlijke schrijfvoorkeuren.
- Ofwel neemt iemand in het bedrijf (ú?) het initiatief om te zorgen voor uniformiteit met een ... schrijfstijlgids.
Maak of kraak uw bedrijfsimago
Uw schrijfstijlgids zorgt voor consequente bedrijfsteksten. En hakt voor eens en voor altijd knopen door. Zodat alles wat in geschreven vorm uw bedrijf verlaat (mailings, e-mails, brochures, persberichten, ...) uniform is. En dus professioneel oogt.
De voordelen van een schrijfstijlgids
- professionalisme – U respecteert uw klanten door een consequente schrijfstijl in uw hele communicatie.
- tijdwinst – Liggen de regels vast? Dan moeten uw redacteurs niet individueel op zoek naar de 'waarheid' en worden discussies vermeden.
- inwisselbaarheid – Verandert u van redacteurs of copywriters? Dan komen de nieuwe schrijvers meteen op kruissnelheid én merken uw klanten de overdracht niet.
- gemak – De eindredacteur of coördinator rukt zich niet langer de haren uit het hoofd.
Het goede nieuws
Schrijf.be deed het werk al voor u!
Uiteraard maakt een professioneel copywritingbureau zoals Schrijf.be ook interne afspraken. Die het consequent hanteert als de opdrachtgever geen eigen stijlgids oplegt.
De Schrijf.be-stijlgids staat online, zelfs in handig pdf-formaat. Zodat u hem naar hartenlust in uw bedrijf kunt verspreiden, of mailen naar collega's en vrienden in andere bedrijven.
Alfa, geen omega
Bent u de communicatieverantwoordelijke? Dan vormt de Schrijf.be-stijlgids een stevige – en verantwoorde – basis voor uw eigen bedrijfsspecifieke gids met schrijfafspraken.
U voegt er zelf nog twee delen aan toe:
- algemene richtlijnen voor de stijl (u/jij, graad van zakelijkheid, woordgebruik, zinslengte, enz.)
- een bedrijfseigen woordenlijst – een prima hulpmiddel hiervoor is Babylon Glossary Builder
Noot: over sommige kwesties houden andere copywritingbureaus er andere meningen op na. Maar wees gerust: onze keuzes worden geruggensteund door diverse gerenommeerde stijlgidsen.