string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(59) "https://schrijf.be/nl/blog/ann-handley-over-e-nieuwsbrieven" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(46) "Zo scoort u met uw e-nieuwsbrief (Ann Handley)" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(59) "https://schrijf.be/nl/blog/ann-handley-over-e-nieuwsbrieven" ["image"]=> string(62) "https://schrijf.be/images/blog/Ann-Handley-e-nieuwsbrieven.jpg" ["description"]=> string(107) "Ann Handley: “E-newsletters are the only way to reach an audience that isn’t governed by algorithms.”" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Begin april 2020 organiseert de American Writers and Artists Institute (AWAI) zijn State of the Industry Summit. Liefst vijf uur waarin experts van elke copywritingniche aan bod komen. Schrijf.be vat de highlights van elke talk voor u samen.
Ann Handley is een expert in en spreker over digitale marketing en content. Elke twee weken verstuurt ze een razend populaire nieuwsbrief: Total Anarchy. Zij sprak net als Ryan Deiss over e-mailmarketing, maar focuste zich op e-nieuwsbrieven.
E-newsletters are the only way to reach an audience that isn’t governed by algorithms.
- E-nieuwsbrieven zijn een buitenkans voor schrijvers. Waarom? We leven in een wereld vol lawaai. Elke minuut is er een nieuwe YouTube- of TikTok-video, elke minuut verschijnt er nieuwe content, elke minuut stromen er nieuwe meldingen binnen. Je kunt dan luider proberen te schreeuwen dan de rest, of je kunt net wat zachter gaan spreken, met meer intentie. Dat laatste is wat je doet met een e-nieuwsbrief.
- “E-newsletters are the only way to reach an audience that isn’t governed by algorithms.”
- “An e-mail newsletter is a special opportunity because you can connect directly with one person who has opted in to hear from you, and that’s a really unique opportunity in content in general.”
- Schrijft u e-nieuwsbrieven voor uw klanten? Mooi meegenomen: het is een terugkerend teksttype. Uw klant zal dus elke dag, week of maand tekst nodig hebben.
- Hoe overtuigt u klanten van het nut van een nieuwsbrief? Maak duidelijk dat het een kans is om een vertrouwensband op te bouwen met de doelgroep. En om die relatie uit te diepen en te voeden. Áls het goed wordt gedaan, en dat is wat u doet.
- Hoe krijgt u meer nieuwsbriefabonnees? Op twee manieren.
1. Vraag uw huidige abonnees om de nieuwsbrief te delen met mogelijk geïnteresseerde kennissen of collega’s. En zet bovenaan uw nieuwsbrief een registratielink, voor het geval dat iemand hem doorstuurt.
2. Deel uw nieuwsbrief op sociale media. Maar: “Don’t share the event, share the value.” Deel dus niet gewoon de link naar uw nieuwsbrief, maar licht een interessant stuk uit. - 3 tips voor sterke e-nieuwsbrieven in 2020:
1. Kies een niche en een twist. Wat betreft die niche: Ann schrijft over marketing, schrijven en content. De twist? Haar mening en eigenzinnige humor. U zou de twist kunnen vergelijken met de positionering uit de marketingwereld. Een ander voorbeeld: de nieuwsbrief van Recruiting Brainfood. Zij praten over werving en selectie, maar ook over wereldpolitiek. En de CEO die het uitstuurt, geeft altijd zijn mening.
2. Zorg voor een niet-neutrale stem. Toon altijd uw persoonlijkheid. Of die van de klant, als u voor iemand schrijft. Deel bijvoorbeeld uw mening, zeg waarom u iets belangrijk vindt. Ann schuwt het ultraneutrale ‘Dear valued customers’. Zij begint haar nieuwsbrieven soms met ‘What’s up, buttercup?’. Bonustip: schrijf altijd voor één persoon en zorg ervoor dat u genoeg ‘you’ – in het Nederlands: jij/u – gebruikt.
3. Creëer een Netflix-achtig momentum. Denk na over uw nieuwsbrief zoals Netflix over tv-series denkt. Ten eerste, door een verhaal te vertellen. Ten tweede, door open loops te creëren, waarbij u uw lezers in het begin van uw e-mail teaset (‘Find out the funniest brand on social media’) zodat ze zeker doorlezen tot het einde. En ten derde, door te zorgen voor genoeg witruimte. Dat maakt uw nieuwsbrief gemakkelijker om te lezen.
Ann Handley over e-nieuwsbrieven: