string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/schrijf-be-en-disney" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(47) "https://schrijf.be/nl/blog/schrijf-be-en-disney" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Schrijf.be does it like Disney
Gisteren stootte ik op Marketingfacts.nl op een stuk over de betoverende kracht van Disney. Of toch over het krachtige management van het magische merk. En tiens, wat lijkt dát op Schrijf.be. Niet alleen omdat we teksten uit onze pen toveren, maar ook door de nauwkeurig uitgestippelde werkwijze.
Wat je van Disney en (Schrijf-)beren leren kan
Marketingfacts.nl deelt de strategie van Disney in twee kernelementen op.
1. Overmanagement
Auwtsch. Dat klinkt niet goed, hè? Toegegeven, Marketingfacts stelt het nogal cru. Maar waar overmanagement op neerkomt, is dat Disney nooit zomaar iemand ergens neerpoot. Neen, iedere werknemer wordt ondergedompeld in een vijfdaags Disney-bad. Van geschiedenis over communicatie met klanten tot kwaliteitsstandaarden: tijdens de training wordt niets aan het toeval overgelaten. Iedere Disney-dude of -deerne is mee, van Aladdin tot Zazu. Alleen wie de vijf dagen uitzit, mag aan de slag in de parken of studio's.
En bij Schrijf.be? Wel ... we know our drill. Na mijn vijf eerste intensieve dagen vol kennismakings-, opleidings- en oefensessies droop Schrijf.be uit mijn poriën. Overdreven? Misschien. Om nooit te vergeten? Zeker. Want dankzij de strakke, zorgvuldig geconstrueerde procedures loopt elk tekstproces gesmeerd. En krijgt u als klant keer op keer waar u op rekent: tekstkwaliteit van de bovenste plank.
Of hoe Schrijf.be net zoals elke Disney-film nooit teleurstelt ;-)
2. Speling
Of wij – en de Disney-medewerkers – dan met onze billen toegeknepen rondlopen, ingesnoerd door dat strakke keurslijf? Nee hoor, want het ándere Disney-geheim is volgens voormalig Disney-manager Malcolm Ross 'speling en keuzevrijheid':
You got to show the cast members what the dancefloor is and you got to play the music. But don’t tell them how to dance.
Dus: lijvige bedrijfsbijbels vol regels? Ja, ze moeten er zijn. Maar in hemelsnaam: neem ze met een korreltje zout. En het liefst met een vat vol gezond verstand. Geef uw eigen invulling aan de voorschriften. En als het even kan: schrijf zelf nieuwe wetten voor:
- Wees creatief.
- Blijf mee met uw tijd.
- En doe eens gek.
En bij Schrijf.be? Tja, over dat gek doen, kunt u alvast zelf oordelen ...
Tijd voor een tekstdansje?
Laat u de splits en salto's in uw teksten liever aan ons over? Goed idee. Ik stretch alvast mijn vingers. En laat ze graag over het toetsenbord trippelen voor u.