Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Over zot zijn, zeeblauw en zalm

Ik wil mijn levensmotto met u delen:

Als u doet wat iedereen doet, kunt u nooit vernieuwend zijn – nooit.

Velen spreken mijn zelfverklaarde wijsheid tegen met het zinnetje: "Doe maar normaal". Dat hoort u zo wat overal, toch? Ugh, ik pleit tégen die vreselijke, creativiteitsdodende uitspraak en schaar me achter team 'doe ne keer zot'. En dat zou u beter ook doen!

Alle hens aan dek

Ja, zot doen is bevrijdend, goed voor uw persoonlijke ontwikkeling, ... Maar het is ook hét geheime ingrediënt van succesvolle organisaties. Chan Kim en Renée Mauborgne noteerden het recept in de vorm van de Blue Ocean Strategy (BOS). Nog nooit van gehoord? Lees dan toch

In een rode oceaan maakt de concurrentie het elkaar lastigverder, hup hup!

De rode oceaan

Stel dat alle autofabrikanten grote piratenschepen zijn. Volvo-schepen, Audi-schepen, Ford-schepen, … Wat gebeurt er, denkt u? Juist! Ze vallen elkaar aan. Knal! Knal! De oceaan kleurt bloedrood. Ai … hier en daar gaan schepen kopje-onder, de andere vechten gehavend verder in de 

rode oceaan.

Een 'rode' markt is verzadigd. De groeimogelijkheden in het wilde water zijn heel klein en de winstmarges nihil. Want iedereen doet hetzelfde, iedereen vaart in hetzelfde water.

De blauwe oceaan

In een andere oceaan, vaart het Tesla-schip (Tesla, die 100% elektrische, hypermoderne wagens lanceert). Tiens, die bestonden helemaal nog niet! U spot geen concurrerende piratenschepen door uw verrekijker, geen bloedblad. U ziet een hemelsblauwe oceaan en tegelijk een zee van mogelijkheden.

In een blauwe oceaan is geen concurrentie te bespeuren

Like a BOS(S)

Bevaart u een blauwe oceaan? Dan maakt u concurrentie irrelevant door zo ver out of the box te denken dat u in een ándere oceaan plonst. Zoals Tesla. Of Apple – die met iTunes online losse nummers begon te verkopen, in plaats van cd's en zo de concurrentie overbodig maakte.

"The best way to beat the competition, is to stop trying to beat the competition" - W. Chang Kim

Gezocht: compleet gestoorde zalm

Mooi hè, de Blue Ocean Strategy? Maar u moet er wel een beetje zot voor zijn. Meer nog: compleet gestoord. U moet koppig tegen de stroom in spartelen, zoals een zalm dat doet.


Een zotte zalm in de blauwe oceaan. Mijn metafoor is rond, maar over de Blue Ocean Strategy valt nog veel meer te vertellen! Deel uw mening bij de reacties.

 

Hulpbron: BOS W. Chan Kim and Renée Mauborgne, www.blueoceanstrategy.com

 

Reageer