string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/rozeolifanten" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(37) "Een roze olifant vertrappelt uw tekst" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/rozeolifanten" ["image"]=> string(42) "https://schrijf.be/images/roze-olifant.png" ["description"]=> string(70) "Uw lezer associeert negatieve woorden met uw merk. Formuleer positief." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Ziet u roze olifanten?
Vermijd negatieve woorden. Ze nestelen zich in het geheugen van uw lezer. Die ze vervolgens associeert met uw product of dienst.
Zeg nooit nooit
"Levert u ook op zaterdag?"
"Geen probleem!"
Als dit uw antwoord is, hebt u net wel een probleem. Want ons brein denkt in beelden. Het ziet 'géén probleem' pas nadat het 'probleem' heeft verwerkt.
En dat 'probleem' blijft sluimeren. Erger nog: uw klant linkt uw service ermee.
Antwoord daarom:
"Levert u ook op zaterdag?"
"Ja, natuurlijk."
Roze olifanten of roze wolkjes?
Uw klant nóg meer afschrikken? Dat doet u zo:
"Levert u ook op zaterdag?"
"Geen probleem. Dat kost niets extra."
Probleem en extra kosten: u schotelt uw klant roze olifanten voor. Begrippen die je wel moet onthouden – of je nu wilt of niet.
Zoals wanneer ik u zeg: "Denk niét aan een roze olifant. Komaan, vooral geen roze olifant!” Dendert er nu toch een roze olifant door uw hoofd? Logisch, want u kunt zich onmogelijk 'géén roze olifant' inbeelden zonder eerst langs de roze olifant te passeren.
Om diezelfde reden nestelt 'geen probleem, kost niets extra' zich in het hoofd van uw klant als 'probleem, extra kosten'. Verwoord het daarom positief:
"Levert u ook op zaterdag?"
"Ja, natuurlijk: net zo snel en voordelig als op weekdagen."
Merkt u hoe roze olifanten roze wolkjes worden?
Zeg nooit: 'Zeg nooit nooit'
Negatieve woorden werken u tegen. Vervang ze dus. Altijd? Ja, behalve in onderwerpregels. Want uit onderzoek blijkt dat negatief gekleurde woorden luider om uw aandacht schreeuwen dan positieve.
Bent u een idioot?
Akkoord, uw e-mail met zo'n onderwerpregel wordt opengeklikt. Alleen onthoudt de lezer dat u hem een idioot vond. Niet doen, dus.
Verliest u elke maand 30 euro?
Deze onderwerpregel is wél oké. Want hij speelt in op de angst voor verlies. Die weegt emotioneel dubbel zo zwaar als een vergelijkbare kans op winst. Daarom leest uw klant voort.
Uit het leven gegrepen
Met deze twee voorbeelden leert u zelf roze olifanten opsporen:
Voorbeeld 1
Waarom haak ik als kmo-bedrijfsleider (Nederland: mkb) meteen af bij deze mail?
Aiai! Als er nu iets is wat ik niét heb, is het een 'groot reclamebudget'. Delete!
Voorbeeld 2
Een bedrijf wil mij in een direct mail een Visa-kaart aansmeren. Spot de twee roze olifanten door de alineakopjes te scannen:
Veranderen? Franchise betalen? Mij niet gezien! Gewoon bij mijn huidige bank blijven en altijd het volledige bedrag terugkrijgen: dat zou mij pas als muziek in de oren klinken.