string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(54) "https://schrijf.be/nl/blog/ons-woordenglas-zit-halfvol" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(54) "https://schrijf.be/nl/blog/ons-woordenglas-zit-halfvol" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Positief taalgebruik: ons woordenglas zit halfvol
Copywriters houden van positief taalgebruik. Want warme woorden zijn als honing voor uw lezer: die smult er heerlijk van.
Optimisme zit in uw genen
Copywriters zijn daarin geen bedreigde diersoort. Integendeel. Al in 1969 stelden de psychologen Jerry Boucher en Charles Osgood dat alle mensen het leven door een roze bril zien. Of op zijn minst die neiging hebben, in hun onderbewustzijn. Onze herinneringen én taal kleuren daarom overwegend positief: de Pollyanna-hypothese
Positief taalgebuik: de proef op de som
Mooi, zo'n hypothese. Maar wie zegt dat die Jerry en Charles niet gewoon twee vrolijke grapjassen waren? Vijftien bollebozen van enkele topuniversiteiten namen de proef op de som. Met een gespecialiseerd bedrijf joegen ze miljarden woorden in tien verschillende talen door hun virtuele telraam. Ondertitels, songteksten, webteksten, ... zelfs duizenden tweets bestudeerden ze van nabij.
Hoe het happiness-gehalte wordt bepaald? Moedertaalsprekers plaatsten elk woord op een schaal van 1 tot 9. Het cijfer 1 staat voor extreem negatief, en 9 voor het andere uiterste.
Uw glas zit halfvol
Het resultaat? Jerry en Charles krijgen gelijk: uw woorden hellen naar de positieve kant. In alle talen, én op alle media.* En wilt u uw communicatie resoluut in die richting duwen? Laat ons dan uw doelgerichte 9's schrijven.
*De Engelstalige trends op Twitter volgt u zelfs live – via de Hedonometer.