Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Angst voor verlies

Angst voor verlies? Ja, want verlies weegt emotioneel dubbel zo zwaar als een vergelijkbare winst. Speel dus in op de menselijke psychologie. En breng een gemengde boodschap: combineer 'mogelijk verlies' met 'voordelen'.

Argumenteer

Argumenteer: speel ook in op angsten

Hun verlies? Uw winst!

U hebt schitterende producten. Of levert fantastische diensten. En u wilt uw klanten hiervan overtuigen. Op uw website, in uw nieuwsbrief, (e-)mailings of brochures. Maar hoe doet u dat? Hoe schudt u hen wakker?

Populaire positivo?

"Communiceer altijd positief!", gillen marketinggoeroes in koor. Mij goed – als u weinig wilt verkopen. Want (angst voor) slecht nieuws werkt vaak beter dan een goednieuwsshow.* Even testen met twee vraagjes ...

Win of verlies 100 euro

  • Hoe lang bent u gelukkig, als u honderd euro van mij krijgt?
  • Hoe lang bent u ongelukkig, als u dat bankbiljet verliest?

Voelt u ook de pijn van het verlies? Psychologie- en marketingstudies bevestigen dit: verlies weegt emotioneel dubbel zo zwaar als een vergelijkbare winst.

En hoe nemen we onze aankoopbeslissingen? Emotioneel – waarna we ze rationeel 'inkleden'.

Verlies dus geen klanten door alleen te hameren op hun winst. (Merkte u trouwens dat ik níét schreef 'Doe dus uw voordeel door niet alleen te hameren op de winst?')

Voorbeelden, vraagt u? Graag:

Beveiligingsconsulent

U adviseert kunstverzamelaars over de beveiliging van hun collectie. Stuur dan een mailing met als headline: 'Wat als u morgen uw collectie kwijtraakt?' Die scoort beter dan een die kopt: 'Hoe beveiligt u uw collectie optimaal?'

Isolatiemateriaal

U drukt beursflyers voor isolatiemateriaal. Appelleer dan aan de afkeer van verlies met: 'Elke maand verliest u 30 euro!' en leg uit hoe dat te voorkomen. Werkt veel beter dan 'Bespaar elke maand 30 euro!' als aandachtstrekker.

Kinderzitjes

Hoe emotioneler de band met het product of de dienst, hoe sterker de angst voor verlies. Denkoefening: hoe zou u adverteren als fabrikant van duurdere, maar veiligere autozitjes voor kinderen? Door te hameren op de extra veiligheid? Ja, ook. Maar beter door een meerprijs van 100 euro af te wegen tegen het verlies van ... een kind.

Verlies weegt dubbel zo zwaar als een vergelijkbare winst.

Nooit een halfvol glas?

Moet u zich dan altijd beperken tot de angst voor verlies? Nee, want uw kopers zijn óók vatbaar voor goed nieuws. Een gemengde boodschap is dus de ... boodschap. Zoals in: waarom u een copywriter inhuurt.

Een mogelijk verlies is een ijzersterk #verkoopargument. Deel dit op
De angst om iets te verliezen, is irrationeel. Maak er een krachtig #verkoopargument van. Deel dit op
Combineer #klantvoordelen met mogelijk verlies in uw #copywriting. Deel dit op

Reageer

Tevreden partners

De tekst past bij mij
Schrijvers en blijvers
Hun werkwijze is absoluut top
Luminus gaat voor teksten die bruisen van de energie
Teksten op maat
Mijn klant keurde de tekst zonder wijzigingen goed
Schrijf.be bespaart mij hoofdbrekens
Onvoorstelbaar knap werk
Ze wisten meteen wat ik wilde
Mijn technische tekst slaat spijkers met koppen
Mijn copywriter laat me scoren in Google én bij mijn klanten
Tomboka
Jaarverslag in aantrekkelijk jasje
Schrijf.be is een meedenker
Door dat Vlaamse tintje zijn we geloofwaardiger
¡Fantástico!
Teksten vertaald … én verbeterd!
De tekst spreekt verschillende doelgroepen aan
Luchtige webteksten met roestvrijstalen trefwoorden
De inbegrepen correctieronde vind ik een hele geruststelling

Wat klanten zeggen

Ik ben persoonlijk zéér tevreden met jullie tekst – proficiat!

Marleen Lenaerts
manroland