Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(60) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_angstvoorverlies"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(26) "Verliest u graag 100 euro?"
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(60) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_angstvoorverlies"
  ["image"]=>
  string(24) "images/loss-aversion.jpg"
  ["description"]=>
  string(68) "Mogelijk verlies weegt dubbel zo zwaar door als mogelijke winst ...."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Wat is loss aversion?

  • U krijgt 100 euro van mij. Hoelang bent u gelukkig?
  • U verliest het bankbiljet. Hoelang bent u ongelukkig?

Voelt u de pijn van het verlies harder dan de vreugde om de winst? Uw lezer ook.

loss aversion

Psychologie- en marketingstudies bevestigen het: verlies weegt dubbel zo zwaar als vergelijkbare winst (loss aversion).

Toch gillen zelfverklaarde marketinggoeroes: "Communiceer altijd positief!"

Fout.

Angst voor slecht nieuws werkt vaak beter dan een goednieuwsshow. Want angst is een emotie. En emoties initiëren onze aankoopbeslissingen - die we vervolgens rationeel inkleden.

Verlies dus geen klanten door alleen te hameren op hun winst. (Merk op dat die zin sterker is dan: 'Behoud dus uw klanten door niet alleen te hameren op hun winst.')

Verliesvoorbeelden

Isolatiemateriaal

U drukt beursflyers voor isolatiemateriaal.
Appelleer dan aan de afkeer van verlies met: 'Elke maand verliest u 60 euro.' En leg uit hoe dat te voorkomen. Werkt beter als aandachtstrekker dan: 'Bespaar elke maand 60 euro.'

Beveiligingsconsulent

U adviseert kunstverzamelaars over de beveiliging van hun collectie.
Stuur dan een direct mail met als headline: 'Wat als u morgen uw collectie kwijtraakt?' Die scoort gigantisch veel beter dan een die kopt: 'Hoe beveiligt u uw collectie optimaal?'

Kinderzitjes

Hoe emotioneler de band, hoe sterker de angst voor verlies.
Denkoefening: hoe countert u als verkoper van duurdere autozitjes de meerprijs? Door te hameren op de extra veiligheid? Ja, maar verwoord dat anders. Weeg de eenmalige meerprijs af tegen een mogelijke hospitalisatie van een kind na een ongeval.

Loss aversion? Soms toch een halfvol glas

Goed, verlies weegt dubbel zo zwaar als een vergelijkbare winst.
Maar moet u zich dan altijd beperken tot de angst voor verlies? Nee, want uw kopers zijn óók vatbaar voor goed nieuws.
Een gemengde boodschap is dus de ... boodschap.

Moeilijk? Schrijf.be helpt u.