string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(53) "https://schrijf.be/nl/blog/pr-omarmt-contentmarketing" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(47) "Waarom pr en contentmarketing hand in hand gaan" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(53) "https://schrijf.be/nl/blog/pr-omarmt-contentmarketing" ["image"]=> string(13) "images/pr.jpg" ["description"]=> string(83) "Neemt contentmarketing het over van pr? Niets is minder waar! Ontdek er alles over." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Pr omarmt contentmarketing
Contentmarketing lijkt pr uit het veld te slaan. Maar niets is minder waar. Verzoen contentmarketing met pr in een overkoepelende contentstrategie. Stel gezamenlijke plannen en richtlijnen op, creëer een duidelijk doelpubliek en analyseer élke actie.
Public relations (pr) en contentmarketing sluiten elkaar niet uit. Integendeel: het zijn twee handen op een buik. Staat de eerste in voor earned media, dan zet de tweede alles op owned media. Ontdek hoe u contentmarketing en pr op één lijn krijgt.
Van pr naar contentmarketing en terug
Pr-specialisten staan in voor earned media. Hun takenpakket:
- Ze richten de spots op belangrijk nieuws via traditionele media: kranten, radio, tv, …
- Ze smeden nauwe banden met journalisten.
- Ze zetten spraakmakende campagnes op touw.
Contentmarketeers vullen dit aan via owned media:
- Ze kaderen als geloofwaardige expert producten of diensten.
- Ze creëren conversie.
- Ze werken crossmediaal en interageren.
Pr-pro’s zijn publieksopwarmers. Contentmarketeers warmhouders.
Zo helpen pr en contentmarketing elkaar
Traditionele media moeten meer en meer terrein afstaan aan de nieuwe kanalen. Sociale media, fora, blogcommentaarvakken, … Uw merk is nergens veilig – zeker niet sinds de komst van de smartphone. Toch blijft de pr-afdeling een onmisbare schakel. Laat uw contentmarketeers samen met uw pr-pro’s de volledige contentstrategie opstellen.
Wie doet wat? Pr-medewerkers prikkelen de nieuwsgierigheid van uw prospects. Zij zijn de publieksopwarmers. En de contentmarketeers? Die houden uw publiek warm: ze pakken het in met deskundige tips en eerlijke raad.
4 tips voor een gezamenlijke contentstrategie
Draai de neuzen van uw pr-pro’s en contentmarketeers in dezelfde richting:
- Laat hen samen een contentkalender en onlinestrategie maken.
- Stel duidelijke richtlijnen op qua stijl, focus, taakverdeling, …
- Meet en analyseer regelmatig: wat in de pers verschijnt, maar ook online – via webanalytics.
- Creëer een duidelijk doelpubliek: mik op een niche of concrete doelgroep.
Zo, staan de neuzen bij u al goed? Nee? Snel aan de slag met onze tips dan!