string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(46) "https://schrijf.be/nl/blog/persoonlijke-emails" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(26) "Zó verpruts je een e-mail" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(46) "https://schrijf.be/nl/blog/persoonlijke-emails" ["image"]=> string(31) "images/persoonlijke-e-mails.png" ["description"]=> string(70) "E-mail naar meerdere ontvangers? Spreek hen toch in het enkelvoud aan!" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
- Dag collega's,
- Dag klanten,
🤔 Hoe vaak begon u een mail al met die gevaarlijke woorden?
Want stel dat ik uw collega ben.
En u naar helpende handen voor uw project zoekt.
Wat denkt u dan dat mijn instinctieve reactie is bij: Dag collega’s?
🫣 “Oef, hij vraagt het niet specifiek aan mij.
De collega's zullen wel te hulp schieten!”
Ik:
Ieder van de collega's:
Spreek uw lezers altijd in het enkelvoud aan
In het enkelvoud weekt u meer los met uw mails en mailings. Want iedere lezer voelt aan dat u specifiek iets van hém verwacht.
Zoals Robert De Niro in Taxi Driver:
Schrijf dus altijd in het enkelvoud, want zo krijgt u:
- meer individuele reacties op je vraag of voorstel
- een hoger collectief antwoordpercentage
Nóg erger in Teams/Zoom ...
Bij een onlinepresentatie of -opleiding staat de val nog wijder open met al die gezichten op één scherm.
Zonder dat u het beseft, bent u in het meervoud aan het praten.
Terwijl u pas impact hebt en interactie losweekt als u zich tot iedere deelnemer apart richt:
- “Ik raad jullie aan om …”
- “Wat onthouden jullie van vandaag?”
wordt:
- “Ik raad jou aan om …”
- “Wat onthoud jij van vandaag?”
Samengevat?
In het enkelvoud toont zich de meester. 😉