string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(66) "https://schrijf.be/nl/blog/mikhail-jekson-en-uw-bedrijfsidentiteit" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(39) "Hebt u uw bedrijfsvisie al opgesmurft? " ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(66) "https://schrijf.be/nl/blog/mikhail-jekson-en-uw-bedrijfsidentiteit" ["image"]=> string(59) "https://schrijf.be/images/ijzersterk-bedrijfsimago_copy.jpg" ["description"]=> string(113) "Een ijzersterk bedrijfsimago begint met een heldere visie. Geen idee hoe u daaraan begint? Wij geven de voorzet. " ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Een bedrijfsvisie schrijven
De bedrijfsvisie van Mikhail jekson
Vorige week begeleidde ik een praatgroep voor anderstalige nieuwkomers. We speelden 'Wie ben ik' en iedereen kleefde een post-it op een ander zijn hoofd. Met een personage dat je probeerde te raden met ja-neevragen. Zo zag ik onder andere 'Missi', een smurf en 'Mikhail Jekson' passeren. Mikhail Jekson vroeg: "Heb ik kinderen?" Missi knikte van wel. De smurf schudde van niet. Mikhail Jekson zuchtte: "Heb ik nu wel of geen kinderen?!"
Uw visie vertelt wie u bent
Missi, de smurf én Mikhail Jekson raakten het noorden kwijt. Want ze wisten noch van zichzelf, noch van elkaar wie ze juist waren en waarvoor ze stonden. Hebt u dat gevoel ook over uw bedrijf? Probeer dan eens dit. U plakt post-its over uw onderneming op elkaars voorhoofd, met deze personages:
- Visie
- Missie
- Kernwaarde
- Persoonlijkheid
- Klantbelofte
U stelt alléén ja-neevragen aan elkaar.
- Ontrafelt Visie zijn ware ik?
- Bevrijdt Persoonlijkheid zich uit zijn existentiële crisis?
- En vooral: geeft iedereen dezelfde antwoorden?
Koppel er een discussie aan vast. En teken dan samen de contouren van uw bedrijfsidentiteit (verder) uit.
Versterk uw bedrijfsimago
Waarom het belangrijk is dat u uw visie aftoetst bij uw collega's? En die samen met hen duidelijk vormgeeft? Omdat het uw mensen zijn die met uw paspoort rondlopen, dagelijks. En is dat niet coherent, of staan ze er niet achter? Dan valt u bij de buitenwereld door de mand.
Bovendien stuurt uw bedrijfsvisie het dagelijkse reilen en zeilen in uw organisatie. U communiceert én handelt in die lijn. En klinkt er sterke symbolen aan vast. Zo wordt uw bedrijf herkenbaar. Consequent. En betrouwbaar.
Schrijf uw visie neer
Tot slot: zet uw visie op papier. In heldere taal, zodat medewerkers, klanten én prospects meteen weten waarvoor u staat. En stap gerust af van de klassieke missie- en visietekst. Een interview met de bedrijfsleider werkt bijvoorbeeld veel inspirerender.
Hebt u geen vlotte pen? Of focust u zich liever op andere taken? Onze ervaren copywriters helpen u met plezier verder.