string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(46) "https://schrijf.be/nl/blog/laptop-maakt-dommer" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(46) "https://schrijf.be/nl/blog/laptop-maakt-dommer" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Laptop maakt dommer
Studenten op laptops
Gelukkig komt Scientific American nu met het antwoord op de proppen. Drie studies vergelijken de laptop met papier voor het nemen van lesnotities. En de schrijvende studenten scoren aanzienlijk ... beter.
Laptop verrassende verliezer?
Studenten die tokkelend de les volgen, typen snel genoeg om haast letterlijk de woorden van de lector te noteren. En precies daar wringt het schoentje. Hun brein gaat op automatische piloot. Het houdt het bij het 'zinvol' maken van woorden. Maar het interpreteert of synthetiseert de boodschap niet. Waardoor die ook minder goed wordt geregistreerd.
Anders vergaat het de schrijvende studenten. Zij kúnnen gewoonweg niet alles noteren. Hun brein is dan ook veel actiever om de essentie te destilleren uit wat het hoort. Die synthese legt de beste basis voor de studeerfase – waarin de typende studenten eerst nog moeten synthetiseren.
Laptop versus typemachine?
Je typewerk was dan ook geen reeks gedachteflodders, maar een gedachtegang.
Daarom: ga weer aan het schrijven. Sla aan het typen. Of combineer oud en nieuw.