string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/kiezen-is-verliezen-the-sequel" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/kiezen-is-verliezen-the-sequel" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Kiezen is verliezen: the sequel
't Zijn droevige tijden voor copywriters, in aanloop naar 14 oktober. Omdat wij hoe dan ook de verliezers zijn, nog voor de eerste exit polls verschijnen. Eerder had ik het over de knullige en nietszeggende slogans van de kandidaten, die onze taalrijkdom al te zwaar belasten. Maar laatst viel mij een andere, nog pijnlijkere trend op: dialectgebruik op de affiches.
Zo las ik op een verkiezingsbord ‘Gent, smijt u’. En op een ander ‘Gieder zi belangrik’. En nog een andere politicus kwam alleen maar op ‘Vo junder’. Ik moest meteen mijn schoenen uitschoppen - mijn tenen krulden te hard.
Ik vraag me af wat de bedoeling is. Bewijzen dat ze een streekproduct zijn? Kom op straat en geef daar uw dialect de vrije teugels. Maar laat alstublieft mijn (nota bene zelf betaalde) verkiezingsdrukwerk met rust. Anders zou ik op 14 oktober wel eens in een negatieve 'stemming' kunnen zijn.