Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Jijen en jouwen tot je ... uitgejouwd wordt

Jij- en jou-communicatie

Gastblog door Bart De Clerck. Hij runt het Antwerpse communicatiebureau Com-Fort.

De medewerkers van de stad Gent krijgen de richtlijn om in officiële communicatie naar de burgers over te schakelen van de u- naar de jij-vorm. Er wordt geargumenteerd dat die beleefdheidsvorm te afstandelijk zou zijn en niet meer zou passen in een frissere huisstijl.

Jij en jou in communicatie?

Als een overheid ongevraagd begint te jijen en te jouen, respecteert ze haar burgers dan nog wel voldoende? Misschien riskeert ze wel dat diegene tot wie ze zich richt op zijn beurt begint te jijen en te jouen. Dat kleine beetje formele afstand, dat aangeeft dat een overheid zakelijke en correcte dienstverlening waarborgt, valt weg.

Duidelijke service gaat voor

Een ambtenaar is er niet om informeel en familiair te zijn, maar om op een klantvriendelijke en servicegerichte manier de mensen verder te helpen. Een functionaris mag zoveel jijen en jouen als hij wil … Het zal de burger worst wezen of hij op een zogenaamde frissere of familiairdere toon wordt benaderd.

Het belangrijkste is dat de ambtenaar in functie levert wat van hem wordt verwacht. Snelle, duidelijke en proactieve adviezen en service.

Lang leve dienstverlening

Oplossingsgericht meedenken met de burger die zich aan het loket of zijn dienst aanmeldt met een vraag of probleem. Informeren op een ondubbelzinnige wijze die geen ruimte laat voor interpretatie, waarbij de burger er haast automatisch van uitgaat dat de man of vrouw in functie met kennis van zaken spreekt. Uiteindelijk draait het allemaal om de dienstverlening. Je mag als overheid nog zoveel jijen en jouen als je wilt … De burger, die uiteindelijk een klant is van de overheid, wil vooral vakkundig en verstaanbaar worden geholpen. Als dat gebeurt, is die burger of klant de eerste om daarover enthousiast te zijn.

Gebeurt dat niet? Dan zou van al dat jijen en jouen wel eens uitjouwen kunnen komen. En nu gij weer!

Gastblog met tekst logo klein

Reageer