Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(51) "https://schrijf.be/nl/blog/inzetten-op-seo-een-must"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(51) "https://schrijf.be/nl/blog/inzetten-op-seo-een-must"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Inzetten op SEO? Een must!

Oliver_Op_de_BeeckGastblog door Oliver Op de Beeck, zaakvoerder van het digitale marketingbureau Kreatix.

Of je nu vertrouwd bent met SEO, of het nog maar enkele keren hebt horen vallen bij het overlopen van de nieuwste marketingstrategie: je kunt er niet meer omheen. De concurrentie op het web is zodanig groot dat je er wel op móét inzetten. Daarom biedt deze blog je enkele opties die je in je strategie kunt verwerken. Voor zij die nog nooit van SEO hebben gehoord, volgt hier een korte inleiding.

SEO, of Search Engine Optimization (zoekmachineoptimalisatie) zorgt ervoor dat jouw website hoger rankt in Google. Het goede nieuws is dat je een waaier aan strategieën kunt toepassen om deze ranking te bekomen. Het slechte nieuws is dat er veel controverse bestaat over wat die strategieën precies omvatten. In deze blog komen kort zoekwoorden, on page en off page SEO aan bod: de belangrijkste items om rekening mee te houden wil je scoren in Google.

Zoekwoorden

Je zoekwoorden uitkiezen en optimaliseren is een van de bekendste strategieën binnen SEO. Maar hoe doe je dat precies? Met behulp van Google Trends kun je overzichtelijk zien welke termen het meest worden gebruikt in zoekopdrachten, per land en in welke periode. Heb je een woord gevonden waar veel op wordt gezocht binnen jouw regio? Super, maar droom niet meteen weg bij de mogelijkheden: de kans is namelijk groot dat andere bedrijven er al op inzetten. Maak daarom, als alternatief, gebruik van longtail keywords. Dat zijn een aantal zoekwoorden waarop als ‘groep’ kan worden gezocht, bijvoorbeeld: 'SEO consulting Antwerpen'. Zo maak je de zoekwoorden een stuk specifieker en is de kans groter dat je minder concurrentie hebt.

On page SEO

On page SEO omvat alle tekst die rechtstreeks op je website te vinden is en je dus ook zelf kunt optimaliseren. Maar het is niet enkel de broodtekst op je website; het is ook de ‘onzichtbare’ tekst die in code geschreven staat. Enkele items die je kunt optimaliseren zijn paginatitels, headings, alt tags, metabeschrijvingen en je URL. Bovendien wordt er zelfs rekening gehouden met de laadtijd van je website. Geen idee wat die exacte laadtijd is? Je kunt hem meten met een handige tool zoals SEO Site Checkup. Optimaliseer je al deze items, dan ben je al goed op weg naar een hoge score in Google!

Off page SEO

Off pageSEO is op zijn beurt alle tekst die niet op je website staat en daarom een stuk lastiger om aan te pakken. De twee voornaamste soorten off page SEO zijn link building en inzetten op sociale media. Link building is het creëren van een aantal waardevolle links die refereren aan je website. Je kunt bijvoorbeeld je website toevoegen aan een webdirectory, een samenwerking aangaan met een influencer of gastbloggen. Let er wel op dat de links een meerwaarde zijn voor je website; lege links zal Google als fake beschouwen en je daarvoor ook afstraffen. Anderzijds kun je ook inzetten op sociale media. Het is nog moeilijker om zo referenties te krijgen, aangezien de keuze volledig bij je publiek ligt. De beste optie is om je publiek (gratis) meerwaarde te leveren om zo een oprechte referentie terug te krijgen. Je kunt bijvoorbeeld een wedstrijd houden, hashtags gebruiken en je keywords integreren in je socialemediapagina’s. Daar kun je zelf uiteraard origineel in zijn!

Het moet nog even worden aangekaart dat er wat controverse bestaat over het belang van sociale media binnen SEO. Sommigen zeggen dat Google daar geen relevantie aan toewijst, terwijl anderen zeggen dat het steeds belangrijker wordt. Hoe dan ook is aanwezigheid op sociale media vandaag hoogst relevant voor jouw bedrijf, aangezien je via social sharing heel wat kunt bereiken op digitaal vlak. Niet zomaar uit je strategie laten dus!

Als je deze concrete tips in de praktijk toepast, wordt je website in Google naar nieuwe hoogtes getild. Denk er wel aan dat SEO wat tijd vergt en dat het ook een tijdje kan duren voordat Google je prestaties in overweging neemt. Wees dus geduldig! Verder kun je zelf op de hoogte blijven van de laatste SEO-trends via HubSpot of HootSuite. Zo kun jij anticiperen op de nieuwste ontwikkelingen. Succes!

Copywriting mythes

Moeilijk? Schrijf.be helpt u.