fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Intranettips: de checklist

Heel wat organisaties kiezen resoluut voor intranet. Bent u er ook klaar voor? Deze checklist lijst op waaraan u zoal moet denken. Pen in de hand en afvinken maar!

Tip 1 – Stel doelen voor uw intranet

intranet tipsOmdat iedereen het heeft’ en ‘voor de fun’: geen goede redenen om voor intranet te kiezen. Dan verspilt u tijd, geld en moeite. Vraag u eerst af of uw intranet wel het beste medium is voor wat u wilt bereiken. En maak uw doelen concreet. Bijvoorbeeld:

  • Hapklare documenten verspreiden. Zodat de papierhoop van uw medewerkers slinkt en ze sneller de juiste info hebben.
  • Sjablonen en logo’s delen. Zodat uw bedrijfsimago staat als een huis.
  • Realtime info geven over het bedrijf. Zodat uw mensen zich betrokkener voelen, ze klanten beter informeren en de waarden van het bedrijf uitdragen.
  • Medewerkers aan het woord laten. Zodat ze hun collega’s inspireren.
  • Reacties monitoren. Zodat u weet wat er leeft – en daarop inspeelt.

Tip 2 – Update

Spot uw lezer een bericht uit 2010 op de startpagina? Over and out! Zorg regelmatig voor updates om hem of haar te blijven boeien. Weet dus waaraan u begint: uw intranet onderhouden kost tijd en middelen. Duid een eindverantwoordelijke aan die de publicaties coördineert.

Tip 3 – Organiseer uw intranet intuïtief

Verdwaalt uw lezer in uw intranet? Dan maakt hij of zij zich uit de voeten. Kies voor een eenvoudige, heldere structuur. En vertrek vanuit het gebruikersstandpunt: als ik een gebruiker was, wat en waar zoek ik dan? Vermijd bewegende banners en pop-ups. Doe rustig aan met afbeeldingen. En schrap overbodige submenu’s. Belangrijk: kies voor een interface die ook smartphone- en tabletvriendelijk is.

Geef mensen een reden om terug te keren. Met relevante contentartikels.

Tip 4 – Geef een stem

Sommige organisaties spiegelen hun intranet aan sociale media, zoals Facebook of LinkedIn. Een goede zet: want laat u mensen reageren, liken of delen? Dan komt uw intranet tot leven. Uw lezer voelt zich betrokken, u ontdekt wat er leeft bij uw publiek én gaat ermee in dialoog.

Tip 5 – Creëer boeiende content

Geef mensen een reden om terug te keren. Met relevante contentartikels. Denk aan tips, best practices, interviews, … Stel uzelf altijd in de plaats van de lezer. Wat vindt hij of zij interessant?

Een gouden tip: laat een eindredacteur over uw teksten gaan. Want uw kritische lezers knappen af op taalfouten, en denken dan dat u hen niet naar waarde schat.

En, wat zijn uw ervaringen met intranet? 


Tevreden klanten aan het woord

Gelezen en prachtig bevonden
Hun webteksten maken ons webontwerp nog krachtiger
Hun teksten zijn bondig en fris van toon
In één woord? Kwaliteit!
Winning team
Gestructureerd als een ISO-bedrijf en flexibel op de koop toe!
Essentie gevat in verfrissende stijl
Al vijf nieuwe grote klanten - en de teller stopt niet!
Eindredacteur met scherpe ogen
Schrijf.be? De professionele pen die ik zocht.
Onze uitnodiging was een groot succes
Geen blindelingse eindredactie
De communicatie blééf gewoon lopen
De deadline was heel nipt. Toch kregen we alle teksten op tijd.
Op héél korte tijd en toch geen haastwerk
Echt anders dan wij altijd deden
Afspraken en timing altijd gerespecteerd
Storytelling en SEO: ze gaan samen
Professionaliteit waaraan je een punt kunt zuigen
Wervende kandidatuur in nog geen vier uur

Wat klanten zeggen

Project is zeer goed verlopen: duidelijke afspraken, gerespecteerde deadlines, heldere tekst volgens briefing. Wij zijn tevreden klanten!

Ina Beckers
Starss