string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(39) "https://schrijf.be/nl/blog/intranettips" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(49) "Succesvol aan de slag met intranet: een checklist" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(39) "https://schrijf.be/nl/blog/intranettips" ["image"]=> string(48) "https://schrijf.be/images/blog/intranet_tips.jpg" ["description"]=> string(111) "Kiest u als organisatie voor intranet? Enkele tips: 1. Stel doelen. 2. Update. 3. Organiseer intuïtief. " ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Intranettips: de checklist
Heel wat organisaties kiezen resoluut voor intranet. Bent u er ook klaar voor? Deze checklist lijst op waaraan u zoal moet denken. Pen in de hand en afvinken maar!
Tip 1 – Stel doelen voor uw intranet
‘Omdat iedereen het heeft’ en ‘voor de fun’: geen goede redenen om voor intranet te kiezen. Dan verspilt u tijd, geld en moeite. Vraag u eerst af of uw intranet wel het beste medium is voor wat u wilt bereiken. En maak uw doelen concreet. Bijvoorbeeld:
- Hapklare documenten verspreiden. Zodat de papierhoop van uw medewerkers slinkt en ze sneller de juiste info hebben.
- Sjablonen en logo’s delen. Zodat uw bedrijfsimago staat als een huis.
- Realtime info geven over het bedrijf. Zodat uw mensen zich betrokkener voelen, ze klanten beter informeren en de waarden van het bedrijf uitdragen.
- Medewerkers aan het woord laten. Zodat ze hun collega’s inspireren.
- Reacties monitoren. Zodat u weet wat er leeft – en daarop inspeelt.
Tip 2 – Update
Spot uw lezer een bericht uit 2010 op de startpagina? Over and out! Zorg regelmatig voor updates om hem of haar te blijven boeien. Weet dus waaraan u begint: uw intranet onderhouden kost tijd en middelen. Duid een eindverantwoordelijke aan die de publicaties coördineert.
Tip 3 – Organiseer uw intranet intuïtief
Verdwaalt uw lezer in uw intranet? Dan maakt hij of zij zich uit de voeten. Kies voor een eenvoudige, heldere structuur. En vertrek vanuit het gebruikersstandpunt: als ik een gebruiker was, wat en waar zoek ik dan? Vermijd bewegende banners en pop-ups. Doe rustig aan met afbeeldingen. En schrap overbodige submenu’s. Belangrijk: kies voor een interface die ook smartphone- en tabletvriendelijk is.
Geef mensen een reden om terug te keren. Met relevante contentartikels.
Tip 4 – Geef een stem
Sommige organisaties spiegelen hun intranet aan sociale media, zoals Facebook of LinkedIn. Een goede zet: want laat u mensen reageren, liken of delen? Dan komt uw intranet tot leven. Uw lezer voelt zich betrokken, u ontdekt wat er leeft bij uw publiek én gaat ermee in dialoog.
Tip 5 – Creëer boeiende content
Geef mensen een reden om terug te keren. Met relevante contentartikels. Denk aan tips, best practices, interviews, … Stel uzelf altijd in de plaats van de lezer. Wat vindt hij of zij interessant?
Een gouden tip: laat een eindredacteur over uw teksten gaan. Want uw kritische lezers knappen af op taalfouten, en denken dan dat u hen niet naar waarde schat.
En, wat zijn uw ervaringen met intranet?