Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Zelf beter leren schrijven?
Dat lukt op een halve dag.

Intranettips: de checklist

Heel wat organisaties kiezen resoluut voor intranet. Bent u er ook klaar voor? Deze checklist lijst op waaraan u zoal moet denken. Pen in de hand en afvinken maar!

Tip 1 – Stel doelen voor uw intranet

intranet tipsOmdat iedereen het heeft’ en ‘voor de fun’: geen goede redenen om voor intranet te kiezen. Dan verspilt u tijd, geld en moeite. Vraag u eerst af of uw intranet wel het beste medium is voor wat u wilt bereiken. En maak uw doelen concreet. Bijvoorbeeld:

  • Hapklare documenten verspreiden. Zodat de papierhoop van uw medewerkers slinkt en ze sneller de juiste info hebben.
  • Sjablonen en logo’s delen. Zodat uw bedrijfsimago staat als een huis.
  • Realtime info geven over het bedrijf. Zodat uw mensen zich betrokkener voelen, ze klanten beter informeren en de waarden van het bedrijf uitdragen.
  • Medewerkers aan het woord laten. Zodat ze hun collega’s inspireren.
  • Reacties monitoren. Zodat u weet wat er leeft – en daarop inspeelt.

Tip 2 – Update

Spot uw lezer een bericht uit 2010 op de startpagina? Over and out! Zorg regelmatig voor updates om hem of haar te blijven boeien. Weet dus waaraan u begint: uw intranet onderhouden kost tijd en middelen. Duid een eindverantwoordelijke aan die de publicaties coördineert.

Tip 3 – Organiseer uw intranet intuïtief

Verdwaalt uw lezer in uw intranet? Dan maakt hij of zij zich uit de voeten. Kies voor een eenvoudige, heldere structuur. En vertrek vanuit het gebruikersstandpunt: als ik een gebruiker was, wat en waar zoek ik dan? Vermijd bewegende banners en pop-ups. Doe rustig aan met afbeeldingen. En schrap overbodige submenu’s. Belangrijk: kies voor een interface die ook smartphone- en tabletvriendelijk is.

Geef mensen een reden om terug te keren. Met relevante contentartikels.

Tip 4 – Geef een stem

Sommige organisaties spiegelen hun intranet aan sociale media, zoals Facebook of LinkedIn. Een goede zet: want laat u mensen reageren, liken of delen? Dan komt uw intranet tot leven. Uw lezer voelt zich betrokken, u ontdekt wat er leeft bij uw publiek én gaat ermee in dialoog.

Tip 5 – Creëer boeiende content

Geef mensen een reden om terug te keren. Met relevante contentartikels. Denk aan tips, best practices, interviews, … Stel uzelf altijd in de plaats van de lezer. Wat vindt hij of zij interessant?

Een gouden tip: laat een eindredacteur over uw teksten gaan. Want uw kritische lezers knappen af op taalfouten, en denken dan dat u hen niet naar waarde schat.

En, wat zijn uw ervaringen met intranet? 

Reageer

Wat klanten zeggen

Wauw! Wat een verbetering! De tekst is korter, professioneler en raakt toch nog de essentie. Als ik nog eens iets wil laten nalezen of iemand ken die dat wil doen, weet ik jullie te vinden.

Roxanne Wellens
(romanschrijfster)