Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Website bouwen? Eerst inhoud, dan techniek

eurostuk.gifEindredactie is duur, hoor ik soms.
“Duur in vergelijking waarmee?”, vraag ik dan.

Contentcreatie

Berekent u eerlijk wat tekstproductie kost – inclusief de vele uren die collega’s eraan spenderen?

Dan is eindredactie een absolute must. De ‘extra’ kost is ronduit verwaarloosbaar als u de mogelijke imagoschade en het omzetverlies door storende taalfouten in rekening brengt.

Webteksten zijn de websitemotor

Te gek wordt het wanneer men moppert over de prijs van webteksten.

Want duizenden, tienduizenden, in multinationals zelfs honderdduizenden euro’s vloeien naar de technische ontwikkeling van de website. Tot men in extremis vaststelt dat al dat fraais ook nog moet worden ‘gevuld’. En een net-geen-bagger-tekst dan volstaat.

Trap niet in de techniekval

Een voorbeeld van hoe typische - lees: ‘slechte’ - websitebouwers tegen de kost van een nieuwe website aankijken?

Dit is het ‘boodschappenlijstje’ in een longread, getiteld: How much does a website cost. (Ja, zonder vraagteken).

Mijn opgave: zoek waar copywriting, het element dat het web (én dus ook Google) aandrijft, aan bod komt in deze Website Cost Factors-samenvatting.

How much does website cost

Dit ‘overzichtsartikel’ wijdt amper 2,6% van zijn inhoud aan webteksten (copy- en contentwriting). En wat is dan het uiteindelijke advies?

Ontstellend: “Om uw website aantrekkelijker en informatiever te maken, helpt het als u in staat bent om herhaaldelijk coherente zinnen te breien. Acht u zichzelf hiertoe absoluut onbekwaam en vindt u niemand in uw team? Dán kunt u copywriting uitbesteden.”

Gezondverstandadvies

Is het tekstbudget in de offerte van een websitebouwer niet van dezelfde grootteorde als dat van de technische ontwikkelingskost? Ren voor uw leven:

  • De websitebouwer is een techneut zonder enige marketingfeeling.
  • Of hij is uit op uw portemonnee en niet op úw winst.

Minder over-the-toptechniek, meer waardevolle content

Hebt u een frisse, vlot navigeerbare website? Stop dan met geld uitgeven aan technische hoogstandjes die niet meer proportioneel renderen.

Content is king. Copy is queen.

Investeer in prettig leesbare content (informatief) en copy (wervend). Laat die teksten schrijven of … schrijf ze zelf. Schuif in het tweede geval alleen even uw teksten onder de neus van een corrector.

Hoe jammer zou het zijn als uw klant meteen zijn neus ophaalt omdat hij niet verder kijkt dan … zijn neus. Want met taalfouten als instant afknapper gaat zelfs de boeiendste inhoud linea recta de prullenmand in.

Reageer