Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(49) "https://schrijf.be/nl/blog/goedkoop-doet-het-goed"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(49) "https://schrijf.be/nl/blog/goedkoop-doet-het-goed"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Goedkoop doet het goed!

 

Goedkope restaurants copywriten goedOp alle wegen komt u taal tegen, ook als u op restaurant gaat. Wat blijkt nu uit onderzoek van de Stanford University? Dat goedkope restaurants anders communiceren dan dure. Anders en volgens mij ook … béter. Want de lowbudgetresto’s scoren goed op schrijf-beter-tests.

Op een bedje van ... normaal doen!

De Spreek-test zegt: lees hardop. Zodat u hoort of een formulering natuurlijk klinkt.
Schrijf dus geen dingen die u niet zegt.

  • duur: op een bedje van sla, met een zalfje van chocolade, in een jasje van Panko
  • goedkoop: met slaatje, met chocolade, met paneermeel

De specialiteit van ... 'u' zeggen

De Ego-test zegt: heb het meer over uw lezer dan over uzelf. Hoe? Zorg dat er in uw tekst meer 'u' of 'jij' staat, dan 'wij’ of 'ik'.

  • duur: selectie van de chef, specialiteit van de chef
  • goedkoop: jouw keuze, aanraders voor jou

Seks en drugs, maar geen rock-'n-roll

Niet alleen restauranthouders kruipen in hun pen. Ook de gasten doen dat, om een recensie te schrijven. Vaak gebruiken ze dan metaforen. Bezoekers van dure restaurants gaan de 'sekstoer' op, met uitdrukkingen zoals 'orgastisch gebakje’. Die van goedkope restaurants laten zich inspireren door de drugswereld. Met formuleringen zoals 'de frietjes zijn als crack'.

Welke taalaanpak bevalt u het meest? Die van de dure restaurants of van de goedkope?
Of kan het volgens u nóg anders?