string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(45) "https://schrijf.be/nl/blog/gekopieerdecontent" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(45) "https://schrijf.be/nl/blog/gekopieerdecontent" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Gekopieerde content vermijden: essentieel voor de SEO van een e-commercewebsite
Gastblog door Mike Vandenhooft. Hij lanceerde in 1998 als eerste in België een bureau dat voor 100 procent was gewijd aan zoekmachineoptimalisatie: Extenseo. Vandaag is hij medeoprichter en marketingmanager bij Newpharma, een van de grootste onlineapotheken van Europa.
Gekopieerde content
Volgens Gary Illyes is 60 procent van het web gekopieerde content. Dat wil zeggen dat drie vijfde van de content van alle URL’s die op internet beschikbaar zijn, gekopieerd zou zijn. Dat is te gek, toch? Maar hij geeft ook aan dat die inhoud in de meeste gevallen niet opzettelijk gekopieerd is. Het gaat dan om een zekere mate van nalatigheid van de webmaster, zonder de bedoeling om iemand te schaden.
Deze bijdrage gaat over gekopieerde content in e-commerce. Als u een e-commercebedrijf hebt, kunt u problemen krijgen met Google of niet de gewenste posities bereiken in de zoekmachines indien uw content van andere sites afkomstig is of binnen uw eigen site gekopieerd is (productbeschrijvingen, merken, categorieën, ...). Uw site wordt dan als minder kwalitatief beschouwd.
Er bestaan een aantal technieken om gekopieerde content te bestrijden, om ze aan Google te melden of eenvoudigweg de manier te verbeteren waarop crawlers omgaan met uw gekopieerde content.
Wat is gekopieerde content?
Gekopieerde content is de gedeeltelijke of gehele overname van de content op uw site of een externe site. Gewoonlijk onderscheiden we twee soorten gekopieerde content. Die behandelen we op een verschillende manier.
Ten eerste intern gekopieerde content: content die tussen verschillende pagina’s van dezelfde site op dezelfde domeinnaam wordt gekopieerd. Het is inderdaad moeilijk om alle aspecten van een e-commercesite in gedachten te houden (productgegevens, contentartikelen, categorieën, ...).
En dan is er ook extern gekopieerde content. Deze content kopiëren, betekent dat iemand exact of gedeeltelijk de content van uw site overneemt, of omgekeerd. De content is dan aanwezig op een andere domeinnaam. Deze benadering is ook van toepassing op kopiëren tussen uw eigen geografische domeinnamen, bijvoorbeeld: uwsite.nl en uwsite.be.
Remt gekopieerde content de evolutie van uw e-commercesite?
Intern of extern gekopieerde content geeft Google werk voor niets omdat zijn robot de content van alle gekopieerde pagina’s twee keer zal moeten lezen en indexeren. Deze benadering dwingt Google ook om keuzes te maken en de content te kiezen die het pertinentst lijkt voor de gebruiker. Tijdverlies dus en dat zou u ook niet leuk vinden.
Posities in de zoekmachines zijn bijzonder belangrijk, en met name in e-commerce. Gekopieerde content heeft geen voordelen, maar ook geen nadelen voor uw site. Behalve als Google merkt dat u het met opzet doet, om de zoekmachinegigant te bedriegen. Google zal de originele versie kiezen op basis van de datum van de eerste indexering en de populariteit van de site. De gekopieerde versie zal geen autoriteit krijgen omdat de content gekopieerd is.
Hoe vindt u gekopieerde content?
Er bestaan een aantal manieren om gekopieerde content te vinden. Gaat het over extern gekopieerde content? Dan raad ik u aan om te beginnen met de site Plagiarism Checker. Via deze gratis site ontdekt u of content op internet gekopieerd is en bepaalt u het percentage gekopieerde tekst. Als u leraar bent, kan dat u helpen om de slimmeriken te identificeren die hun teksten van het internet kopiëren ...
Zoekt u een totaalprogramma tegen betaling om de hele gekopieerde content van uw site te analyseren? Dan is Killduplicate een goede keuze.
Intern gekopieerde content in e-commerce
Het is goed om een mooie e-commercesite te hebben. Maar een goed gecodeerde, originele site met veel content is beter.
Er bestaan vele soorten intern gekopieerde content, en meer pagina’s creëren zonder de content te wijzigen, kan nadelige gevolgen hebben voor uw site (minder verkopen, mindere kwaliteit van de site en een lagere positie in de zoekmachines).
U kunt deze content zelf wijzigen. Voor de uitvoering van sommige verbeteringen is natuurlijk veel tijd nodig, maar andere zullen sneller in gebruik kunnen worden gesteld. Wij zullen er een aantal overlopen.
Gekopieerde content in product- en merkbeschrijvingen
Een typische fout van veel webshops? Een ‘universele’ product- of merkbeschrijving overnemen om deze op meerdere productfiches of meerdere merkpagina’s van de site te kopiëren.
U verkoopt bijvoorbeeld producten uit het assortiment ‘X’ en in plaats van een afzonderlijke beschrijving voor elk product met de kenmerken en verschillen ervan, praat u over het assortiment X en komt deze tekst bij meerdere producten terug. Dat is niet pertinent in deze context en Google weet dat natuurlijk ook. Dat geldt eveneens voor uw producten in verschillende verpakkingen. Het is inderdaad veel (maar noodzakelijk) werk om een andere beschrijving te maken voor een doosje met 30 capsules en een doosje met 50 capsules als u verschillende productfiches hebt voor elke verpakking (het beste is een enkele productfiche met een vervolgkeuzemenu met de verschillende verpakkingen).
In eerste instantie moet u natuurlijk niet hele pagina’s tussen verschillende delen van uw site kopiëren. Soms zijn bepaalde pagina’s verborgen of vergeten door de webmaster, hoewel ze nog steeds worden geïndexeerd. U hebt bijvoorbeeld een pagina over Nuxe-olie die op twee verschillende URL’s wordt weergegeven:
- uwsite.com/nuxe-olie
- uwsite.com/nuxe-lichaamsolie
In tweede instantie wordt soms, afhankelijk van verschillende labels of merkpagina’s waaraan u de producten toevoegt om ze beter te klasseren, een nieuwe URL aangemaakt. Deze pagina’s zijn soms slecht georganiseerd op de site en bevatten veel dubbele pagina’s.
Bijvoorbeeld:
- uwsite/gezondheid/shampoo/shampoo-kilo-bio
- uwsite/producten/shampoo-kilo-bio
Deze content wordt door Google niet gewaardeerd omdat u Google nodeloos veel werk bezorgt en uw bezoekers naar twee aparte pagina's leidt. In dit specifieke geval moet een verwijzing 301 of een rel=”canonical” worden geïnstalleerd. Dat is bijzonder belangrijk om de structuur van uw site te behouden en Google uw favoriete pagina aan te geven, zonder de waardevolle Link Juice te verliezen. Denk aan de gebruiker, denk aan Google.
Gekopieerde content in html-code
Afhankelijk van de manier waarop u uw site organiseert en codeert, kan het zijn dat verschillende delen van de code op verschillende plekken gekopieerd zijn.
Metatags
Laten we het ook eens hebben over metatags. De Google Search Console zal u waarschuwen als sommige metatags werden gekopieerd tussen de verschillende pagina’s van uw site. Dat gebeurt regelmatig en benadeelt de websites omdat elke pagina wordt geacht haar eigen doel te hebben. En dit doel moet beschreven zijn in de meta title en -description.
In het algemeen moet u erop letten dat Google uw titels en beschrijvingen als uniek beschouwt. Dit punt kan worden gecontroleerd via de Search Console van Google Webmaster Tools, die u zal waarschuwen als er elementen gekopieerd zijn.
Proportie van het model in de hele pagina
Als webshop zult u zeker informatie hebben die zich op vele plekken bevindt, zoals uw leveringsinformatie die op elke productfiche voorkomt. Die houdt geen direct verband met de oorspronkelijke content van het merk, maar maakt deel uit van wat ik het paginamodel zou willen noemen.
U moet erover waken dat het model niet te veel plaats gaat innemen in de html-code en de content van uw pagina. Het voornaamste aspect van het web en elke website is natuurlijk de content, niet de lay-out. Als u elementen hebt die identiek blijven als u van pagina verandert (een voettekst, navigatie, kolommen enz.), dan moet u erop letten dat deze elementen niet (te) veel content bevatten. U kunt beter het model verlichten en de voorkeur geven aan oorspronkelijke content die met elke klik verandert.
Oplossing voor intern gekopieerde content?
U zult er wat moeite voor moeten doen, vooral als uw productaanbod uitgebreid is. De optimale oplossing is het handmatig personaliseren van uw beschrijving (productbeschrijving en meta description) en de titel (H1 en metatitel) van elk product afzonderlijk, voor meer pertinentie en betere posities in de zoekmachines.
Soms zien we op een e-commercesite verschillende categorieën met dezelfde benaming en dezelfde beschrijving. Als u uw site bijvoorbeeld per leeftijdscategorie onderverdeelt, hebt u een categorie vitamines voor mensen boven de vijftig en een categorie vitamines voor jongeren. Als uw categorieën geen verschillende beschrijvingen kunnen hebben, moet u ze groeperen.
Extern gekopieerde content in e-commerce
Ten aanzien van externe sites (spam, concurrentie, ...)
Buiten de juridische aspecten en buiten het feit of het met of zonder toestemming plaatsvindt, zal kopiëren uw site niet benadelen.
Google bevestigt dat: “Dubbele content heeft geen specifieke nadelige gevolgen voor uw site, behalve als het doel het bedriegen en manipuleren van de resultaten van de zoekmachines lijkt te zijn. Bij problemen van dubbele content, als u onze aanbevelingen niet volgt, zullen wij kiezen welke versie van de content wij in onze zoekresultaten zullen weergeven.”
Daarom is de publicatiedatum in dit geval een belangrijke factor, maar ook de kwaliteit. Google zal zichtbaarheid geven aan de pagina die het eerst is verschenen en van goede kwaliteit is. Anderzijds zal Google weinig zichtbaarheid geven aan de kopieën. Vanuit een juridisch oogpunt moet u letten op de wetten op plagiaat en intellectueel eigendom als u content overneemt van een site zonder toestemming van de auteur ervan.
Wanneer uw tekst is gepubliceerd en uw concurrent Jan Jansen die kopieert, kan het zijn dat de zoekmachines zich vergissen bij de identificatie van de oorspronkelijke tekst, omdat beide teksten bijna tegelijkertijd gepubliceerd zijn en de crawlers als eerste op de site van Jan terechtkomen. Zijn tekst wordt dan als de originele tekst geïdentificeerd. Hij zal dus ook een betere plaats krijgen in de zoekmachines.
In dit geval moet u de bewijzen bewaren dat u de auteur van de tekst bent. En kunt u de overtreding van uw auteursrechten ook melden aan Google (DMCA-verzoek).
Bovendien is een veelvoorkomende SEO-fout het overnemen van de productbeschrijving die uw leverancier u heeft gestuurd en die op uw site copy-pasten. Deze beschrijving bevindt zich vervolgens zowel op de site van de leverancier als op de sites van andere verkopers. De originele versie zal het overwicht hebben. En dat is waarschijnlijk de versie van uw leverancier.
Hou uw content dus interessant voor uw bezoekers en herformuleer deze beschrijving. Dat kan alleen maar voordelig voor u zijn. Of nog beter: zoek aanvullende informatie over de producten van uw leverancier en verbeter de beschrijving! Als u uw eigen beschrijving maakt, geeft dat u een kans om de enige echte originele versie te hebben.
Als u geen tijd hebt om deze versie te wijzigen, maakt u een link naar de originele versie van de tekst. Google ziet dan dat u weet dat deze tekst op andere plekken bestaat en zal rekening houden met uw transparantie.
Tussen uw eigen domeinnamen
Zo ingewikkeld en tijdrovend als het kan zijn om de gekopieerde content van uw concurrenten te verminderen, zo eenvoudig kan het zijn om de gekopieerde content tussen uw eigen sites te verminderen (dat hangt alleen van u af!).
Geografische domeinnamen
Heeft uw site meerdere geografische extensies? U verkoopt in verschillende Europese landen en elke site heeft haar eigen platform? In dit geval zult u blij zijn met deze tip.
Er bestaat een heel eenvoudige manier om Google te laten weten dat dezelfde pagina verschillende malen bestaat en alleen is gekopieerd volgens de geografische zone. Publiceert u een tekst voor uw Nederlandse klanten, gevolgd door een tekst voor uw Belgische klanten – een identieke tekst maar op twee verschillende URL’s? Dan kunt u dat eenvoudig aangeven door een kleine code die u in de header van elke gekopieerde pagina plaatst:
- <link rel=”alternate” href =”newpharma.be pharmacie/bio-oil/416890/bi-oil-herstellende-olie-60ml-promo.html hreflang=”nl-be”>
- <link rel=”alternate” href=”newpharma.nl/bio-oil/416890/bi-oil-herstellende-olie-60ml-promo.html” hreflang=”nl-nl”>
In het bovenstaande voorbeeld geeft de eerste regel aan dat de site Newpharma.be de Nederlandstalige pagina voor België is. De tweede regel geeft aan dat de pagina Newpharma.nl identiek is, maar dat elke pagina voor een afzonderlijke doelgroep bestemd is. Dat wil zeggen de Belgische internetgebruikers in het eerste geval en de Nederlandse internetgebruikers in het tweede geval.
URL-aliassen
En dan is er nog een belangrijk punt. Configureert u uw webserver? Denk er dan aan om een 301-verwijzing te installeren op de variaties van uw URL, bijvoorbeeld met of zonder www, http of https.
Als u dat niet doet, zal Google alle pagina’s dubbel indexeren, ervan uitgaan dat het twee afzonderlijke sites zijn en ze afzonderlijk analyseren. Dat is dus net alsof u uzelf beconcurreert. Dat geldt ook voor subdomeinen als die op welke manier dan ook op uw root site lijken.
En voor de sites waaraan uw ontwikkelaars werken en uw testsites als die op welke manier dan ook op de pagina’s van uw root site lijken. Let erop dat ze niet door robots kunnen worden geïndexeerd (bijvoorbeeld door ze met een wachtwoord te beveiligen).
Ter afsluiting
U hebt het goed begrepen. De strijd tegen gekopieerde content kost tijd en is niet eenvoudig. Ik eindig met dit punt: originaliteit. Als we op internet een product of content zoeken, willen we de best mogelijke ervaring met een originele, goed geschreven, volledige website. Wees die site, wees uniek, wees de goede leerling die zich van de anderen onderscheidt dankzij zijn originaliteit en zijn oog voor detail.