string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(63) "https://schrijf.be/nl/blog/de-copywritingskills-van-mijn-medium" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(63) "https://schrijf.be/nl/blog/de-copywritingskills-van-mijn-medium" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
De copywritingskills van mijn medium
Een tijdje terug vond ik dit papiertje in mijn brievenbus.
*Prof. Amine*, de oplossing voor al uw problemen, zoals liefde en geluk.
Bescherming tegen het gevaar? Zelfs als uw wanhopig bent? Gespecialiseerd? Waarin dan? Meneer Amine heeft meer nodig dan een eindredacteur.
Maar het is gemakkelijk om te zeggen wat beter kan aan dit briefje. Laten we Meneer Amines copywritingskills eens zo objectief mogelijk bekijken, met de schrijf-beter-tests:
1. Ego
Schrijft Prof. Amine voor zijn lezer? Jazeker. 4 keer 'u/your' en 1 keer 'I'. Punt 1 is binnen.
2. Nouen
Overtuigen zijn argumenten? Mij niet. Maar ik behoor dan ook niet tot de doelgroep, vermoed ik. Overtuigt het briefje wanhopige mensen die geloven in handoplegging en andere mediumkunsten? Dát zou best kunnen. Een half puntje.
3. Kijk
Ik kijk twee seconden naar het briefje, en wend dan mijn ogen af. Wat zag ik? "Prof. Amine", een telefoonnummer en de slogan "Geen leven zonder problemen, geen problemen zonder oplossing". Is dat de essentie? Ik dacht het wel! 2,5 op 3.
4. Wenkbrauw
Hier laat Prof. Amine een steek vallen. En hij was net zo goed bezig! Een inleidende zin van zes regels, taalfouten en vreemde zinsconstructies: mijn wenkbrauw vloog in alle richtingen.
5. Spreek
Uw tekst hardop lezen, het is een Schrijf.be-mantra. Ik testte het uit voor Prof. Amine. En ik struikelde meer dan eens over mijn tong. Sorry, Amine: 0 punten.
6. Schrik
Even de checklist overlopen.
- aantal vragen: 0
- aantal zinnen van 5 woorden of minder: 2 (van de 8)
- aantal zinnen zonder werkwoord: 4
Nog een half puntje waard!
Het rapport van Prof. Amine
Leest u dit, meneer Amine? Dan heb ik nog enkele tips:
- Kies uw doelgroep beter uit.
- Voeg een vraagje toe, hier en daar.
- Laat uw tekstje nalezen op taalfouten en ... tja, leesbaarheid.
Maar u behaalde wel al 3,5 op 6. Dat is niet slecht voor een niet-copywriter.
Ik kijk uit naar uw verbeterde versie in mijn brievenbus: u weet mij wonen!