Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Webteksten schrijven: enkele tips

Moet u webteksten schrijven? Volg onze tips, in de vorm van een Schrijf.be-webtekst-test:

Leesklare teksten

webteksten schrijven tipsVoldoen de teksten van uw site aan wat uw klant ervan verwacht? Dat is een gemakkelijke: bereken de Schrijf.be-webtekst-score.

Kwestie van techniek

Schrijven voor het web is in de eerste plaats een kwestie van techniek. De informatie aanbieden in de vorm die de schermlezer verwacht. Waarom? Omdat hij anders wegklikt. Hij wil snel informatie, maar leest op het scherm tot 50 procent trager. Aan u om hiermee rekening te houden.

De snelle Schrijf.be-webtekst-score

Beantwoord deze 5 vraagjes met ja of neen:

  1. Is uw webtekst omgekeerd?
  2. Is uw webtekst voordelig?
  3. Is uw webtekst scanbaar?
  4. Is uw webtekst getrimd?
  5. Is uw webtekst origineel?

1. Is uw webtekst omgekeerd? (2 punten)

Een professioneel persbericht is gelaagd opgebouwd. Need to know staat vooraan en nice to know volgt. Die leeslijn heet een ‘omgekeerde piramide’. Journalisten maken er dankbaar gebruik van in krantenartikels. Zij leggen hun kaarten op tafel in de eerste alinea. Omdat ze weten dat geïnteresseerden verder lezen én omdat ze de anderen tijd besparen.

Denk aan uw gehaaste webbezoeker en schrijf uw webtekst ook in laagjes. Trap op het web niet in de val van een traditioneel ‘AIDA’-verkoopgesprek, want daar heeft de surfer geen tijd voor.

Neem een willekeurige pagina van uw eigen website

Lees de eerste vijf regels. Bevatten die alle essentiële informatie? Prima: u krijgt 2 op 2. Scoort u niet? Er is een eenvoudige oplossing: begin met een korte samenvatting zoals hier.

Moeten webteksten altijd kort zijn?

Absoluut niet, zolang ze de informatie maar in laagjes aanbieden. En u op het einde van elk laagje een link naar uw contactpagina plaatst voor diegenen die dan al overtuigd zijn. Want te veel informatie (‘overselling’) is even dodelijk als te weinig.

De weblezer wil snel informatie, maar leest trager.

2. Is uw webtekst voordelig? (2 punten)

Stel de voordelen voor uw klant centraal, niet de eigenschappen van uw product. U neemt toch ook een aspirine omdat uw hoofdpijn ermee verdwijnt, en niet omdat hij acetylsalicylzuur bevat? Elke tekst, op papier of op het scherm, staat of valt met de mate waarin hij de klant centraal stelt.

3. Is uw webtekst scanbaar? (3 punten)

U vindt een mailing in uw bus en bekijkt hem vluchtig. Vraagje: wanneer leest u hem ook? Antwoord: als u ...
     de tekst kunt ‘scannen’ met bijvoorbeeld onderlijnde woorden;
     de gescande zinsdelen uw voordeel in de verf zetten.

Op het scherm is het ‘scangedrag’ van uw klant nog extremer. Omdat hij verwend wordt door het snelle informatiemedium en een alternatieve website toch maar één klik verwijderd is. Uw prospect laat zijn blik 1 seconde over de titeltjes glijden en leest verder of ... geeft het op.

Opdracht: bekijk vluchtig deze webpagina van een Schrijf.be-klant. Wat zag u? Inderdaad: alineatitels met voordelen.

4. Is uw webtekst getrimd? (1 punt)

Schrijven is schrappen. Zoveel mogelijk zeggen met zo weinig mogelijk woorden. Denk aan de gehaaste surfer voor wie elke ballast genoeg is om weg te klikken. Schrap en vereenvoudig. Laat dan uw tekst liggen. En schrap dan verder ... tot op het bot.

5. Is uw webtekst origineel? (2 punten)

Gelukkig is webteksten schrijven meer dan tips en regeltjes toepassen. In originaliteit, zinsritme en woordgebruik toont zich de meester. Met een tekst die bij de strot grijpt of net de fluwelen aanpak hanteert.

Webteksten schrijven met deze tips: een fluitje van een cent?

Vijf regeltjes brengen uw webteksten tot leven. Waarom hebt u dan een professionele copywriter nodig? Omdat hij de techniek beheerst en de inspiratie heeft. Omdat hij zich ontfermt over uw writer’s block. Maar meer nog omdat hij uw bedrijf door een externe bril bekijkt: die van uw klant.

Hoog tijd voor de pijnbank

Hoog tijd om uw eigen webteksten op de pijnbank te leggen. Beantwoord de vijf vraagjes met ja of neen. Een volmondig ‘ja’ levert het maximale aantal punten op, een ‘neen’ of een ‘mja’ 0 punten.

  1. Is uw webtekst omgekeerd? (2 punten)
  2. Is uw webtekst voordelig? (2 punten)
  3. Is uw webtekst scanbaar? (3 punten)
  4. Is uw webtekst getrimd? (1 punt)
  5. Is uw webtekst origineel? (2 punten)

Genoeg aan deze tips om uw webteksten te schrijven?

8 op 10 of meer? Solliciteer meteen bij Schrijf.be! 7 op 10 of minder? Laat ons uw webteksten schrijven. Deze tips toepassen is ondertussen zowat onze tweede natuur.

Reageer