Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_webtekstenoke"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(23) "Doe de Schrijf.be-test!"
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(57) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_webtekstenoke"
  ["image"]=>
  string(21) "images/webteksten.jpg"
  ["description"]=>
  string(96) "Benieuwd of uw webteksten uw lezer verleiden? Doe de Schrijf.be-test en kom het meteen te weten."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Webteksten schrijven: enkele tips

Uw webtekst  checken? Beantwoord deze 5 vraagjes met ja of neen:

Schrijven voor het web is in de eerste plaats een kwestie van techniek. De informatie aanbieden in de vorm die de schermlezer verwacht.

Waarom? Omdat hij anders wegklikt. Hij wil snel informatie, maar leest op het scherm tot 50 procent trager. Aan u om hiermee rekening te houden.

 

1. Is uw webtekst omgekeerd?

Een professioneel persbericht is gelaagd opgebouwd. Need to know staat vooraan en nice to know volgt. Die leeslijn heet een ‘omgekeerde piramide’. Journalisten maken er dankbaar gebruik van in krantenartikels. Zij leggen hun kaarten op tafel in de eerste alinea. Omdat ze weten dat geïnteresseerden verder lezen én omdat ze de anderen tijd besparen.

Denk aan uw gehaaste webbezoeker en schrijf uw webtekst ook in laagjes. Trap op het web niet in de val van een traditioneel ‘AIDA’-verkoopgesprek, want daar heeft de surfer geen tijd voor.

Neem een willekeurige pagina van uw eigen website

Lees de eerste vijf regels. Bevatten die alle essentiële informatie? Prima!

Scoort u niet? Er is een eenvoudige oplossing: begin met een korte samenvatting De weblezer wil snel informatie, maar leest trager.

2. Is uw webtekst voordelig?

Stel de voordelen voor uw klant centraal, niet de eigenschappen van uw product. U neemt toch ook een aspirine omdat uw hoofdpijn ermee verdwijnt, en niet omdat hij acetylsalicylzuur bevat? Elke tekst, op papier of op het scherm, staat of valt met de mate waarin hij de klant centraal stelt.

3. Is uw webtekst scanbaar?

U vindt een mailing in uw bus en bekijkt hem vluchtig. Vraagje: wanneer leest u hem ook? Antwoord: als u ...
     de tekst kunt ‘scannen’ met bijvoorbeeld onderlijnde woorden;
     de gescande zinsdelen uw voordeel in de verf zetten.

Op het scherm is het ‘scangedrag’ van uw klant nog extremer. Omdat hij verwend wordt door het snelle informatiemedium en een alternatieve website toch maar één klik verwijderd is. Uw prospect laat zijn blik 1 seconde over de titeltjes glijden en leest verder of ... geeft het op.

Opdracht: bekijk vluchtig deze webpagina van een Schrijf.be-klant. Wat zag u? Inderdaad: alineatitels met voordelen.

4. Is uw webtekst getrimd?

Schrijven is schrappen. Zoveel mogelijk zeggen met zo weinig mogelijk woorden. Denk aan de gehaaste surfer voor wie elke ballast genoeg is om weg te klikken. Schrap en vereenvoudig. Laat dan uw tekst liggen. En schrap dan verder ... tot op het bot.

5. Is uw webtekst origineel?

Gelukkig is webteksten schrijven meer dan tips en regeltjes toepassen. In originaliteit, zinsritme en woordgebruik toont zich de meester. Met een tekst die bij de strot grijpt of net de fluwelen aanpak hanteert.

Webteksten schrijven met deze tips: een fluitje van een cent?

Vijf regeltjes brengen uw webteksten tot leven.

Waarom hebt u dan nog een professionele copywriter nodig?

  • Omdat hij de techniek beheerst én de inspiratie heeft.
  • Omdat hij zich ontfermt over uw writer’s block.
  • Omdat hij uw bedrijf door een externe bril bekijkt: die van uw klant.
Moeilijk? Schrijf.be helpt u.