Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Hoe schrijf ik een persbericht?

Wilt u een persbericht schrijven? Volg deze regels:

  1.  Bundel uw informatie in een korte tekst van maximum één A4.
  2.  Begin het artikel met de kern van je boodschap. 
  3.  Wees objectief. Maak er geen promopraatje van.
  4.  Schrijf correct. Taalfouten zijn uit den boze. 

Schrijf een succesvol persbericht

Hoe schrijf je een persberichtVerstuurt u regelmatig een persbericht? Groot gelijk – het is een geloofwaardige manier om uw nieuwe producten, diensten of evenementen in het zonnetje te (laten) zetten. Toch als uw persbericht ook werkelijk artikelen genereert.

De truc? Maak de journalist het hof. Kruip in zijn huid. Hij is:

  • gehaast, dus gemakzuchtig
  • verwend, dus snel verveeld
  • onderzoekend, dus wantrouwig
  • taalvaardig, dus een pietje-precies

Serveer een hapklaar brokje tekst

Een journalist leeft bij de gratie van zijn deadlines. Een ideaal persbericht is er een waaruit hij zijn stukje samenstelt met knip- en plakwerk:

  • hoogstens één A4 – korter is beter
  • korte zinnen in korte alinea's, zonder jargon,
    en geschreven in de taal van het lezerspubliek
  • citaten van externe experts, klanten of bedrijfsmanagers
  • eventueel een webadres voor foto's in hoge resolutie
  • nooit (nooit!) bijlagen bij een elektronisch persbericht.
    Of irriteert u graag een journalist die met zijn laptop inbelt via een trage lijn, of als de dood is voor virussen?!

Doe de piramidetest

Een journalist scant razendsnel alle persberichten. Bied het uwe dus aan in de vorm die hij verwacht: de omgekeerde piramide. Niet eerst de argumenten en dan de conclusie – maar omgekeerd:

  • kop: geschreven alsof het een krantenkop is
  • lead (eerste, vette alinea): alle essentiële informatie -
    '5W+H': wie, wat, wanneer, waar, waarom en hoe
  • volgende alinea('s): extra info over het product, de dienst of het evenement
  • laatste alinea: beknopte bedrijfsinformatie
  • onderaan: contactgegevens

Grijp de journalist meteen bij de kraag

Een journalist selecteert wat hem boeiend lijkt aan de hand van de kop en de allereerste zin van de lead. Raken die de juiste snaar, dan leest hij verder. Zo niet: prullenmand!

  • Kies een originele binnenkomer – prikkelend of spannend.
  • Gebruik directe taal zonder franjes, met actieve zinnen.
  • Schrijf in de tegenwoordige tijd.

Hou uw persbericht objectief 

Het zit in de aard van het beestje: een journalist is een onderzoeker en is dus per definitie wantrouwig. Ruikt hij ook maar een zweempje promotaal? Dan haakt hij meteen af.

  • Klop uzelf niet op de borst, maar blijf zakelijk.
  • Beperk u tot de feiten, niets dan de feiten.
  • Wees uiterst duidelijk over wat de feiten en wat de plannen of vermoedens zijn.

Maak geen taalfouten

Een journalist is per definitie taalvaardig – het Nederlands is zijn werkinstrument. Hij is dan ook héél gevoelig voor taal-, stijl- of tikfouten. Hoe kleinzielig u dat ook vindt, persberichten met taalfouten werken als een rode lap op een stier.

Speel daarom op zeker. Laat de Schrijf.be-eindredacteur uw tekst corrigeren

En wie nóg slimmer is, laat ons zijn persbericht schrijven.

Reageer