string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(52) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_kolibrie" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(52) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_kolibrie" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Klantverwachtingen
Schat uw prospects naar waarde, en communiceer ook op die manier. Met een boodschap die zich specifiek tot hem richt. Geen eenheidsworst dus, maar spek naar ieders bek.
Pas uw boodschap aan Kolibrie of gans?
Bedrijfsmagazine, nieuwsbrief, e-nieuwsbrief, ... Draait uw communicatiemachine op volle toeren? En laat uw boodschap uw prospects toch siberisch? Dan behandelt u hen mogelijk als ganzen, en niet als kolibries.
Zorg ervoor dat iedere prospect aan zijn trekken komt.
Ganzen- of kolibriekweker?
Een ganzenkweker beschrijft zijn dagroutine: "Driemaal per dag grijp ik mijn vogels bij het nekvel en breng ik de voedingsbuis in. De voedselpulp resulteert snel in een vette lever. Dan slacht ik mijn vogels en koop ik gewoon nieuwe kuikens ... Gelukkig kunnen gekortwiekte ganzen niet vliegen", schampert de man.
De kolibriekweker: "Kolibries zijn kieskeurig. Met hun spitse snavels puren ze nectar uit langgerekte tropische bloemen. Ik test continu nieuwe variëteiten om hen te vriend te houden. Dan vliegen ze niet uit om ergens anders hun geluk te beproeven."
Pulp of nectar?
Zou ú terecht willen komen in de handen van de ganzenkweker? Pulp te slikken krijgen in plaats van nectar? Uw prospect ook niet. Hij wil naar waarde geschat worden met een boodschap die zich specifiek tot hem richt.
Hanteert u dezelfde communicatieaanpak voor al uw prospects en klanten? Dan stort u uw budget beter meteen op de rekening van uw concurrent. Zo heeft iemand er tenminste nog plezier van. ;-)
Hou deze adviezen in het achterhoofd om uw communicatiebudget wél te doen renderen:
Communicatietip: Voor ieder wat wils
Verstuurt u een (e)-nieuwsbrief of bedrijfsmagazine? Zorg er dan voor dat iedere prospect aan zijn trekken komt. Trap niet in de val van alleen over die onderwerpen te schrijven die ú interesseren, in een schrijfstijl die ú past.
- Varieer uw schrijfstijl. Eén schrijfstijl, hoe briljant ook, gaat snel vervelen. Zorg daarom voor meerdere copywriters die onder één dak werken. (Verdorie, dat zijn wij!)
- Varieer uw teksttype. De ene wordt overtuigd door volwaardige artikels, de andere door getuigenissen. De ene door harde feiten, de andere door concrete voorbeelden.
- Varieer uw onderwerp. Wissel luchtige en ernstige, praktische en beschouwende onderwerpen met elkaar af.
Communicatietip: Overdaad schaadt
Investeert u in een brochure of mailing? Beperk u dan tot de essentie:
- Hebt u maar budget voor één algemene brochure? Geen probleem: als de begeleidende brief maar het specifieke voordeel voor de prospect uitlicht.
- Is uw verkoopbrief te lang? Verzamel dan de algemene voordelen in een 'troevenblad' en beperk de brief zelf tot uw USP (Unique Selling Proposition) en een knalaanbod.
Communicatietip: Toegevoegde waarde
Zoveel teksten staan bol van 'Wij dit, wij dat ...'. Maar zeg eens: hoelang houdt ú het uit op een receptie bij een navelstaarder die geen oor heeft voor u?
Uw prospects zijn net zo: zij verwachten toegevoegde waarde. En haten het om volgepropt te worden met uw 'nieuws' (sic).
- Kies voor een nieuwsbrief met echte tips. Beperk het advertentiegedeelte tot bijvoorbeeld de rechterstrook.
Anders blijft uw lezer u niet trouw. En gelijk heeft hij.
Communicatietip: Inpakken en wegwezen
Wees kort. Als dat niet lukt, schrijf dan korte alinea's. Vijf zinnen en een titeltje met een voordeel. Zo haakt uw lezer precies daar in waar hij een voordeel voor zichzelf ontwaart. En blijft hij gespaard van wat hem niet aanbelangt.
Communicatietip: KISS
"Keep it simple, stupid", schertsen de marketinggoeroes. Hanteer de woordenschat van een twaalfjarige voor een algemeen publiek, die van een achttienjarige voor een gespecialiseerde groep. Beperk uw zinnen tot tien woorden en vermijd bijzinnen. Hoe dat klinkt? Luister eens naar uw topverkoper ...
Moraal van het verhaal
Eén schrijfstijl, brochure of nieuwsbrief die iedereen past? Onbegonnen werk. Voedselpulp voor ganzen.
Richt u tot de kolibries en geef iedere prospect of klant wat hij van u verwacht. Oké, dat ís tijdrovend werk. Maar het rendeert ook, omdat u iedere prospect afzonderlijk verleidt. De individuele start van een vertrouwensrelatie.
Prima copywriters zoals die van Schrijf.be houden van kolibries. Zij nemen voldoende afstand van uw product en luisteren aandachtig naar wat iedere prospect verwacht. Om de gepaste argumenten dan in woorden te gieten die overtuigen.