string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(49) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_geenu" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(49) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_geenu" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Geen u?
Meldt u verlies, een schuld of rekening aan uw klant? Dan geldt de uitzondering op de u-regel. Schrijf de boodschap in dergelijke gevallen vanuit het bedrijfsstandpunt. Of keer het nadeel voor uw klant om tot een voordeel.
Soms heb ik u niet graag!
Wanneer omzeilt u 'u'?
- Denkt u soms na over uw begrafenis?
- Hebt u al uw facturen betaald?
- Waarom bracht u mij niet op de hoogte?
Wat bezielt Schrijf.be plots?, vraagt u zich vast af. Geen paniek, ik schud u gewoon even wakker.
Want, ja, we hameren erop: schrijf altijd vaker ‘u’ dan ‘ik/wij’.
- NIET: “Wij verkopen krachtige stofzuigers.” Dat interesseert uw luie lezer geen moer.
- WEL: “Uw huis in een handomdraai stofvrij.” Kauw de voordelen voor, en grijp de aandacht.
En toch: in de drie voorbeelden bovenaan is de ‘u’ net de stoorzender … Wat is er aan de hand?!
1. Lezer = verliezer
Denkt u soms na over uw begrafenis?
Een tekstschrijver trekt in enkele woorden een wereld op. En dropt zijn lezer erin door hem rechtstreeks aan te spreken: U geniet in uw vuurrode cabrio van de zomerzon. En van bewonderende blikken.”
Excellente techniek als uw lezer de ‘winnaar’ in uw verhaal is. Maar wat als u hem pijn doet? Of erger: om het leven brengt? Zoals een uitvaartcentrum met ‘uw begrafenis’? In zo’n verliezersscenario houdt u het liever wat minder ... levendig.
Hoe u tóch een aanspreking in uw zin smokkelt? Plaats de ‘u’ bij een positief element: “We voeren de uitvaart uit volgens úw wensen.”
2. Lezer = betaler
Hebt u al uw facturen betaald?
Vraagt u een klant om zijn portefeuille boven te halen? Wrijf het hem dan niet onder de neus dat het om zijn zuurverdiende centen gaat.
Spaar de ‘u’ voor het goede nieuws: “Snel betaald? Dan krijgt u 30 euro korting op de factuur.”
3. Lezer = beschuldigde
Waarom bracht u mij niet op de hoogte?
Spreekt u een lezer aan met een negatieve zin? Dan proeft hij uw kritische, verwijtende ondertoon.Bijvoorbeeld als u in een vervolgmailing vraagt:“Waarom reageerde u nog niet op ons aanbod?” Dat kan veel slimmer, door de zin positief te maken: “Hebt u al gereageerd? Geweldig, want u profiteert maar tot 30 juni van dit aanbod.”
U? Ja! En soms: nee ...
Samengevat? Gebruik zo vaak mogelijk ‘u’. En soms net níét. Moeilijk? Nee: geef een Schrijfbe’er het woord.