fbpx

Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Geen u?

Meldt u verlies, een schuld of rekening aan uw klant? Dan geldt de uitzondering op de u-regel. Schrijf de boodschap in dergelijke gevallen vanuit het bedrijfsstandpunt. Of keer het nadeel voor uw klant om tot een voordeel. 

Soms heb ik u niet graag.

Soms heb ik u niet graag!

Wanneer omzeilt u 'u'?

  1. Denkt u soms na over uw begrafenis?
  2. Hebt u al uw facturen betaald?
  3. Waarom bracht u mij niet op de hoogte?

Wat bezielt Schrijf.be plots?, vraagt u zich vast af. Geen paniek, ik schud u gewoon even wakker.

Want, ja, we hameren erop: schrijf altijd vaker ‘u’ dan ‘ik/wij’.

  • NIET: “Wij verkopen krachtige stofzuigers.” Dat interesseert uw luie lezer geen moer.
  • WEL: “Uw huis in een handomdraai stofvrij.” Kauw de voordelen voor, en grijp de aandacht.

En toch: in de drie voorbeelden bovenaan is de ‘u’ net de stoorzender … Wat is er aan de hand?!

1. Lezer = verliezer

Denkt u soms na over uw begrafenis?

Een tekstschrijver trekt in enkele woorden een wereld op. En dropt zijn lezer erin door hem rechtstreeks aan te spreken: U geniet in uw vuurrode cabrio van de zomerzon. En van bewonderende blikken.”

Excellente techniek als uw lezer de ‘winnaar’ in uw verhaal is. Maar wat als u hem pijn doet? Of erger: om het leven brengt? Zoals een uitvaartcentrum met ‘uw begrafenis’? In zo’n verliezersscenario houdt u het liever wat minder ... levendig.

Hoe u tóch een aanspreking in uw zin smokkelt? Plaats de ‘u’ bij een positief element: “We voeren de uitvaart uit volgens úw wensen.”

2. Lezer = betaler

Hebt u al uw facturen betaald?

Vraagt u een klant om zijn portefeuille boven te halen? Wrijf het hem dan niet onder de neus dat het om zijn zuurverdiende centen gaat.

Spaar de ‘u’ voor het goede nieuws: “Snel betaald? Dan krijgt u 30 euro korting op de factuur.”

3. Lezer = beschuldigde

Waarom bracht u mij niet op de hoogte?

Spreekt u een lezer aan met een negatieve zin? Dan proeft hij uw kritische, verwijtende ondertoon.Bijvoorbeeld als u in een vervolgmailing vraagt:“Waarom reageerde u nog niet op ons aanbod?” Dat kan veel slimmer, door de zin positief te maken: “Hebt u al gereageerd? Geweldig, want u profiteert maar tot 30 juni van dit aanbod.”

U? Ja! En soms: nee ...

Samengevat? Gebruik zo vaak mogelijk ‘u’. En soms net níét. Moeilijk? Nee: geef een Schrijfbe’er het woord.


Tevreden klanten aan het woord

De communicatie blééf gewoon lopen
Sommige dingen laat je beter over aan experts
Snel, deskundig en accuraat
We garanderen ook kwaliteit voor onze Vlaamse teksten
Expert in vervlaamsen
Met de blik van een buitenstaander
Jullie advies kwam heel goed van pas!
Tekst even belangrijk als vorm
Echte woordkunstenaars
Huis van vertrouwen – zonder voorbehoud
Snel én goed
Ik bestelde te laat, en toch was mijn tekst op tijd klaar!
Snel en efficiënt. Ook voor starters!
Schrijf.be is een meedenker
Dé bestemming voor uw toeristische communicatie!
SEO-webteksten die Google én bezoekers verleiden
Mijn copywriter laat me scoren in Google én bij mijn klanten
Georganiseerd, persoonlijk, helder
Snel, accuraat, betaalbaar
De 'vloek der kennis' omzeild

Wat klanten zeggen

Jullie website met copywritingtips is boeiend!

Katrien Soete
Proximus