Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Geen u?

Meldt u verlies, een schuld of rekening aan uw klant? Dan geldt de uitzondering op de u-regel. Schrijf de boodschap in dergelijke gevallen vanuit het bedrijfsstandpunt. Of keer het nadeel voor uw klant om tot een voordeel. 

Soms heb ik u niet graag.

Soms heb ik u niet graag!

Wanneer omzeilt u 'u'?

  1. Denkt u soms na over uw begrafenis?
  2. Hebt u al uw facturen betaald?
  3. Waarom bracht u mij niet op de hoogte?

Wat bezielt Schrijf.be plots?, vraagt u zich vast af. Geen paniek, ik schud u gewoon even wakker.

Want, ja, we hameren erop: schrijf altijd vaker ‘u’ dan ‘ik/wij’.

  • NIET: “Wij verkopen krachtige stofzuigers.” Dat interesseert uw luie lezer geen moer.
  • WEL: “Uw huis in een handomdraai stofvrij.” Kauw de voordelen voor, en grijp de aandacht.

En toch: in de drie voorbeelden bovenaan is de ‘u’ net de stoorzender … Wat is er aan de hand?!

1. Lezer = verliezer

Denkt u soms na over uw begrafenis?

Een tekstschrijver trekt in enkele woorden een wereld op. En dropt zijn lezer erin door hem rechtstreeks aan te spreken: U geniet in uw vuurrode cabrio van de zomerzon. En van bewonderende blikken.”

Excellente techniek als uw lezer de ‘winnaar’ in uw verhaal is. Maar wat als u hem pijn doet? Of erger: om het leven brengt? Zoals een uitvaartcentrum met ‘uw begrafenis’? In zo’n verliezersscenario houdt u het liever wat minder ... levendig.

Hoe u tóch een aanspreking in uw zin smokkelt? Plaats de ‘u’ bij een positief element: “We voeren de uitvaart uit volgens úw wensen.”

2. Lezer = betaler

Hebt u al uw facturen betaald?

Vraagt u een klant om zijn portefeuille boven te halen? Wrijf het hem dan niet onder de neus dat het om zijn zuurverdiende centen gaat.

Spaar de ‘u’ voor het goede nieuws: “Snel betaald? Dan krijgt u 30 euro korting op de factuur.”

3. Lezer = beschuldigde

Waarom bracht u mij niet op de hoogte?

Spreekt u een lezer aan met een negatieve zin? Dan proeft hij uw kritische, verwijtende ondertoon.Bijvoorbeeld als u in een vervolgmailing vraagt:“Waarom reageerde u nog niet op ons aanbod?” Dat kan veel slimmer, door de zin positief te maken: “Hebt u al gereageerd? Geweldig, want u profiteert maar tot 30 juni van dit aanbod.”

U? Ja! En soms: nee ...

Samengevat? Gebruik zo vaak mogelijk ‘u’. En soms net níét. Moeilijk? Nee: geef een Schrijfbe’er het woord.

"U treft geen schuld!" Let op met 'u' wanneer u een #moeilijkeboodschap te melden hebt. Deel dit op
Moeilijke boodschap? Wijs dan niet met de 'u'-vinger! Deel dit op
Verlies, schuld of rekening te melden aan uw #klant? Vermijd 'u'. Deel dit op

Reageer

Tevreden partners

De deadline was heel nipt. Toch kregen we alle teksten op tijd.
Geen discountfirma - gelukkig maar
Uitpakken met knappe foldertekst
Teksten onder stroom
Nooit een letterlijke vertaling!
Jullie schrijven, en jullie schrijven uitstekend. Punt.
SEO-experts en taaladepten in één
Eerdere samenwerking opende deuren
Frisse en vernieuwende schrijfstijl
Sprookjesachtige samenwerking
¡Fantástico!
Betrouwbare leverancier om te koesteren
Professioneel, betrouwbaar en efficiënt
De tekst spreekt verschillende doelgroepen aan
Drie paar handen leveren vakwerk
Ik wist wat ik wilde en Schrijf.be bezorgde het mij
Met de blik van een buitenstaander
Ik bestelde te laat, en toch was mijn tekst op tijd klaar!
Mijn perfecte match
Copywriter met oog voor onze eigenheid

Wat klanten zeggen

Het SEO-advies was heel goed en doordacht, met voldoende toelichting en argumentatie. En ook de uitvoering gebeurde heel natuurlijk in de teksten.

Evelyne Blancke