Egoscan
Als u uw lezer niet aanspreekt, laat hij uw tekst links liggen. Leg dus zelf uw ego aan de kant: spreek niet over uzelf, maar over de voordelen voor uw lezer.
Schrijf voor uw lezer, niet voor uzelf
Hoe groot is uw ego?
U steekt veel energie in het schrijven van uw teksten. Dan wilt u toch dat die ook gelezen worden?
Dat kan. Zolang u maar niet over uzelf spreekt. "Wij doen dit. Ons product is zus. Onze dienst zo." Goh, fijn voor ú. Maar wat heb ik eraan als lezer? Als ik me niet aangesproken voel met 'u' of 'je', laat ik uw tekst links liggen. En omgekeerd. Telt u maar het aantal keren 'u' en 'uw' in mijn eerste regels ...
Doe de schrijfscan - áltijd!
U trapt veel sneller in de 'ik/wij'-val dan u denkt. Terwijl uw redder in nood online wacht – gratis! Kopieer en plak élke commerciële tekst in Schrijfscan.be.
Die vertelt u meteen of u voor uw lezer schreef, of voor uzelf. In dat laatste geval herwerkt u uw tekst. Want doet u dat niet? Dan bezoedelt u uw bedrijfsimago met egocentrische vlekken.
Probeer het eens
Testen? Kopieer en plak deze nieuwsbrief eens in de schrijfscan. De uitslag: hij gebruikt drie keer vaker 'u' dan 'ik'. En dat is goed voor ... ú.
Kanscan inclusief
De schrijfscan toont u ook waar u de lezer doet twijfelen.
Omdat u 'kunnen' gebruikt. Want dat hoort niet in een tekst die moet overtuigen. Nooit. Dus kleurt de schrijfscan 'kunnen' rood.
Aan u om dat vervloekte twijfelwerkwoord te schrappen. Doen!
Droog die tranen
Test gedaan en ontgoocheld?
Bel dan naar +32 (0)15 27 55 10. Lore of Michel droogt er uw tranen. En stelt u dan de Schrijfbe'er voor die u zó uit de nood helpt.
Reageer