Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(55) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_demandielas"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(29) "Gids uw lezer door uw website"
  ["type"]=>
  string(7) "article"
  ["url"]=>
  string(55) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_demandielas"
  ["image"]=>
  string(55) "https://schrijf.be/images/blog/webteksten-schrijven.jpg"
  ["description"]=>
  string(128) "Uw lezer surft kriskras door uw site. Hoe zorgt u ervoor dat hij of zij toch op de juiste (verkoop)pagina komt? Ontdek het hier."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Schrijf een webtekst voor uw lezer

Uw lezer is als roodkapje in het grote boze bos. Hou hem op het juiste pad. Hoe? Met heldere website-wegwijzers. Die leiden hem langs ronkende tussentitels en hapklare alinea's. Eindbestemming? Een rake call to action. 

Plaats website-wegwijzertjes

De man die zijn boek raar las

Onlangs nam ik de trein. Naast me las een man een lijvig boek. 
Ik keek over zijn schouder mee. Hij startte ergens middenin, sprong meteen naar pagina 24 en dan naar 480. Hield even halt bij de copyrightbepalingen op de binnenkaft, racete naar de inhoudstafel en ging verder met hoofdstuk 11.

Op mijn nieuwsgierige vraag naar zijn eigenaardige leesgedrag, fronste hij de wenkbrauwen. "Hoe zou ik anders kunnen lezen?" zei hij, "zo lees ik toch ook op het internet?"

Leesgedrag van de hak op de tak!

De surfende klant leest niet lineair. Hij klikt zich een zelfgekozen weg door de informatie. Webteksten schrijven is dan ook geen lineair proces.

Hebt u dan geen vat op zijn leesroute? Toch wel, als u maar genoeg interne 'wegwijzertjes' plaatst. Die brengen de klant ongemerkt waar u hem hebben wil: bij uw product- of dienstenaanbod.

1. Inhoudstafel op wieltjes

Vier vijfde van de surfers komt op uw website terecht via zoekmotoren zoals Google. Zij 'landen' in een diepgelegen pagina. Als gids voorziet u hen meteen van een plannetje, een plattegrond en een wegwijzer naar de hoofdingang. Menu, sitemap en homepage-knop staan op elke pagina consequent op dezelfde plaats. Zij vormen een inhoudstafel op wieltjes.

2. Alineatitels verleiden

Verdeel elke pagina in korte alinea's met ronkende subtitels. Die hebben twee functies:

  1. Subtitels maken de pagina scanbaar. Zo beantwoordt zij aan het leesgedrag van de surfer. In een fractie van een seconde interpreteert die of een pagina nuttig voor hem is.

  2. Subtitels zuigen de lezer de tekst in met voordelen. De producteigenschappen volgen in de alineatekst.

3. Reclamebordjes

U zoekt op 'copywriter gezocht' in Google. Een van de eerste zoekresultaten brengt u naar de Schrijf.be-subpagina "

Bemerk hoe u daar in de 'juiste' richting geleid wordt. De linken verleiden u om nog wat meer op de site te surfen. En de ronde button brengt u bij de diensten van Schrijf.be.

4. Webteksten voor elk wat wils

Vaak wordt op een websitepagina een tekstlink meermaals herhaald. Waarom vervangt u de repetitieve 'contact'-links niet eens door: 'Vraag meer info', 'vrijblijvende info', 'gratis offerte', 'online hulp', enz.? Een woord dat klant A aanzet tot actie doet dat niet noodzakelijkerwijs met klant B.

5. Home met weerhaakjes

Op de keper beschouwd is uw bedrijf onbelangrijk voor de surfer. Wat dan wel? Tot de verbeelding sprekende voordelen! Zoals: 'Wilt u een tekst die uw klanten in beweging zet? Knisperend geschreven en op tijd geleverd?'

Voor de snelle lezer

Vindt u het gek om een boek te lezen in een willekeurige paginavolgorde? Toch is het net dat wat gebeurt op het computerscherm. Denk hieraan als u webteksten schrijft. Of vertrouw op de

Friday 22 November 2019
2 minuten

 

👇

Elke maand een tintelende tip voor betere bedrijfsteksten? Gratis, zonder spam of reclame:

Moeilijk? Schrijf.be helpt u.