Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(50) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_uofjij"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(50) "https://schrijf.be/nl/blog/copywriting_tips_uofjij"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

U of jij?

Wat raadt Schrijf.be aan? U of jij voor verkoopsteksten? Dat hangt af van ... uw lezer. Dokter vooraf goed uit wie uw prospect is. En hoe hij aangesproken wil worden. Of speel op safe: ga voor u. 

Speel op veilig met u

Beleefd of gemoedelijk?

U of jij?

"Gebruik ik 'u' of 'jij' in mijn teksten?"
Dat is een vraag waarop ik het antwoord niet weet. En u ook niet.

Wie dan wel? Uw klant.

Jij of u – Wij gaan jijen!

Vaak beslist een bedrijf om te gaan 'jijen' voor bedrijfsinterne doelstellingen.
"We willen dichter bij de lezer staan", klinkt het dan. Een nobel streven. Maar dat bereikt u in de eerste plaats door boeiende, hapklare inhoud te bieden.

Lukt dát niet? Dan komt u door te 'jijen' geen stap vooruit. Integendeel: verwacht uw lezer 'u', en krijgt hij 'jij'? Dan is de kans groot dat hij u laat vallen.

U of jij – Speel op veilig

Heel wat lezersonderzoeken peilden naar de voorkeuren voor 'u' of 'jij'. Het resultaat? Onbeslist en onvoorspelbaar. Sommige lezers kiezen voor 'u', anderen voor 'jij'.

Wat wél verschilt, is de vastberadenheid bij de motivering van hun keuze:

  • Krijgt iemand voor wie 'jij' oké is, 'u' voorgeschoteld? Ach, dan maalt hij daar meestal niet om.

  • Verwacht een lezer 'u' en krijgt hij 'jij'? Dan schiet dat vaak in het verkeerde keelgat. En keilt hij het schrijfsel van de 'jijer' in de prullenmand – samen met zijn bedrijfsimago.

Jij of u – Laat de klant kiezen

De vraag welke vorm ú kiest, doet dus niet ter zake. Want uiteindelijk beslist uw lezer. Dit zijn mijn aanbevelingen:

  1. Weet u precies wie uw lezer is? Beeld u dan in dat u met hem belt. Hoe spreekt u hem aan: met 'u' of met 'jij'? Doe hetzelfde in uw geschreven communicatie.

  2. Weet u ongeveer wie uw lezer is? Of helemaal niet? Kies dan altijd voor de veilige haven die 'u' biedt.

U of jij – Gebruik de kleine u

Goed nieuws: een u-lezer is nu niet zó verwaand dat hij 'gehoofdletterd' wil worden. Tenzij u zich richt tot een koning, keizer of admiraal, schrijft u een kleine 'u'.

Jij of u – Wees consequent

Is er iets wat nog harder stoort dan een verkeerde keuze? Oh ja: 'u' en 'jij' door elkaar gebruiken. Wat al te vaak gebeurt wanneer meerdere redacteurs samenwerken. Of als verschillende collega's de tekst corrigeren voor ze hun goedkeuring geven.

De oplossing? Laat onze eindredacteur proeflezen!