string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(45) "https://schrijf.be/nl/blog/conversie-verhogen" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(45) "https://schrijf.be/nl/blog/conversie-verhogen" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
3 tips om de conversie op uw website te verhogen
Het mooiste aan een website is dat die de verkoopklus voor u kan klaren. Maar dat lukt alleen als u uw website zo optimaliseert dat het voor uw bezoekers gemakkelijk is om een actie te ondernemen. Wij geven drie tips om de conversie op uw website te verhogen.
Conversie is een algemene term voor een actie. Welke acties belangrijk zijn, is voor elk bedrijf anders. Bij Kreatix hanteren wij drie soorten conversies:
1. offerteaanvraag (primair)
2. gratis websiteanalyse (secundair)
3. inschrijving op de nieuwsbrief (tertiair)
Wij hebben natuurlijk het liefst dat u meteen een offerte aanvraagt. Doet u dat niet? Dan analyseren we graag uw website. Als u toch nog afwachtend bent, hopen we dat u zich alvast inschrijft op onze nieuwsbrief. Onze website is geoptimaliseerd voor deze drie conversies.
TIP 1: Optimaliseer uw above the fold
Het belangrijkste deel van uw website is het stuk dat wordt ingeladen zonder dat uw bezoeker hoeft te scrollen. In vakjargon heet dat stuk: above the fold. Waarom het zo belangrijk is? Omdat daar geen actie vereist is. Dat is wat uw bezoekers meteen te zien krijgen. Het is het deel van uw website dat prospects moet overtuigen om verder te kijken. Belangrijk: willen ze toch al actie ondernemen? Zorg dan dat ze dat ook kúnnen.
We starten met een voorbeeld hoe het niet moet. Let wel: ik nuanceer even door te zeggen dat dat niet per se een slechte website is. Misschien willen de makers ervan gewoon een bepaalde beleving meegeven en is conversie niet hun hogere doel. Dé waarheid over een goede site bestaat niet.
Ik haalde het logo weg om de privacy niet te schenden.
Wat mis ik hier? Ik zie de slagzin 'wellness voor uw wagen' maar dat zegt mij weinig. Mijn auto 'leeft' niet, dus ik hoef die niet te verwennen. Wat ik wil is een carwash met een handige bereikbaarheid, betaalbare prijzen en eventueel persoonlijk advies. Openingsuren staan er wel, maar ik heb geen idee waar de carwash gelegen is. De elementen staan ook raar en de foto erachter is te druk. Ik vind deze above the fold niet geslaagd, omdat ik niet getriggerd ben om verder te kijken. Ik wil meteen alle info.
Over naar een goed voorbeeld nu van een andere carwash. Deze website is al veel duidelijker voor mij. Ik zie meteen de prijzen. Het adres en de openingsuren staan mooi onderaan. En ik krijg zelfs een cookiemelding, wat wil zeggen dat ze in orde zijn met GDPR. Ik zou dus eerder bij dit bedrijf mijn wagen laten wassen.
TIP 2: Kies één doel per pagina
Verwar uw bezoeker niet met te veel keuzes. Er bestaat zelfs zoiets als 'keuzestress'. Hanteer daarom het KISS-principe: keep it simple, stupid!
Kies één doel per pagina. Bij Kreatix hebben wij verschillende dienstenpagina’s op onze website.
Ik illustreer dat met een voorbeeld, namelijk onze pagina 'website laten maken'. Die is zo opgebouwd dat u op het einde overtuigd bent om een website te laten maken bij ons. Waarom? Ons primaire doel is een offerteaanvraag, dus onze structuur ondersteunt dat.
We bespreken de problematiek van websites, bieden oplossingen, laten recensies van klanten zien en sluiten af met een overzichtelijk contactformulier waarbij u meteen een offerte kunt aanvragen. We sturen u niet door naar onze marketingpagina’s, bieden u geen e-book aan of laten u zich niet inschrijven op onze nieuwsbrief. Wij willen alleen dat u een offerte aanvraagt. Sinds deze switch zien wij waanzinnige resultaten qua conversiepercentage.
Omdat u uw pagina’s zo gericht kunt opbouwen, voelen mensen zich meer aangesproken en gaan ze sneller contact opnemen. Zelfs onze knop is geoptimaliseerd: 'Ja, ik wil meer omzet!'
TIP 3: Meet om te weten
Vragen we prospects of ze Google Analytics hebben op hun site? Dan antwoorden ze meestal met 'ja'. Maar vragen we of ze die cijfers ooit bekeken? Dan is het antwoord vaak 'nee'. Herkenbaar?
We doen allemaal graag alsof we mee zijn, maar in het opvolgen kruipt veel tijd. Nochtans: meten is weten. En binnen Google Analytics ligt een schat aan informatie voor u klaar.
Zoals:
● populairste pagina’s op de site: wat trekt de aandacht?
● tijd dat mensen op uw pagina’s blijven: is het interessant genoeg?
● bouncepercentage: welke pagina zit zo slecht in elkaar dat ze weggaan?
● hoe u wordt gevonden: komt het nu toch door die Facebook-post, of is het dankzij Google?
● het conversiepercentage van elk kanaal: als lezers van uw nieuwsbrief drie keer zoveel offertes aanvragen als bezoekers via LinkedIn, dan moet u meer de focus leggen op nieuwsbrieven.
En toch gebruiken zaakvoerders deze tools niet. Het is complex, je moet het leren en het is tijdsintensief. Maar als u dertig jaar geleden tegen iemand die een winkel had zou hebben gezegd dat hij al deze data kon krijgen, dan had die daar vast veel geld voor gegeven. Nu is het zaak om goed om te gaan met het overaanbod. Daarom hanteert u het best de 80/20-regel en kiest u voor een aantal optimalisaties en platformen.
De drie tips die ik hierboven geef, vallen binnen de 20% van de aanpassingen die 80% van de resultaten met zich meebrengen. Optimaliseer uw above the fold. Pas uw teksten aan volgens uw doelgroep en primaire doel. En meet uw inspanningen. Alleen zo kunt u een return on investment berekenen.
Dit artikel is geschreven door Oliver Op de Beeck, zaakvoerder en marketeer bij Kreatix. Een resultaatgericht marketingbureau met een oog op meer conversie. Ze bouwen websites die voor meer omzet zorgen. Meer informatie? Contacteer hem vrijblijvend.