Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(48) "https://schrijf.be/nl/blog/broek-af-billen-bloot"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(48) "https://schrijf.be/nl/blog/broek-af-billen-bloot"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

Broek af, billen bloot

Hebt u een job? En is het vandaag níét uw eerste dag? Dan hebt u waarschijnlijk al eens iets verpest op het werk. Een fout gemaakt. Iets grondig naar de kloten geholpen.

Ik schrijf dit niet op mijn eerste werkdag, dus ik beken. Ja, ik flaterde al. (Niet meelezen, Wim.)

Schuilen

Geeft u grif toe dat u in hetzelfde schuitje zit? Mooi zo. Maar wat deed u net na uw fout? Doofpotje kopen? Enkele dagen vakantie inlassen? Heel hard naar iemand anders wijzen?

Dan reageert u zoals de meeste mensen. (Ik pleit schuldig, edelachtbare lezer.)
En toch scoort u zoveel beter met eerlijke, daadkrachtige communicatie.

SlideShare toont hoe het moet

Onlangs merkte ik op SlideShare dat onze presentatie 'Keyword research voor SEO' verdwenen was. Alsof ze nooit online had gestaan. Dus stuurde ik – in tranen – een mailtje naar SlideShare.

En dit is hoe het platform reageerde:

 

Eerlijke mail van SlideShare

Schoolvoorbeeld van slechtnieuwsbrief

Mijn ergernis maakte meteen plaats voor bewondering. Want SlideShare schreef mij een slechtnieuwsbrief volgens het boekje:

  • eerlijk: op de eerste regel lees ik 'we messed up'.
    Duidelijker komen de schuldbekentenissen niet.
  • verklarend: de fout gebeurde tijdens een systeemupdate.
  • actiegericht: de mail legt meteen uit hoe ik het probleem oplos.
  • verontschuldigend: SlideShare excuseert zich expliciet.
  • luisterbereid: extra vragen of opmerkingen zijn welkom via Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken..

Persoonlijker is beter

Eén onderdeeltje had SlideShare nóg beter kunnen doen: de ondertekening. Want nu schuilt de verantwoordelijke onder de paraplu van 'The SlideShare Team'. Extra knap is het als een teamleider zijn nek durft uit te steken, en zwierig zijn naam onder een slechtnieuwsbrief zet.

Eyeopener

Mijn tweede reactie op de mail – naast bewondering? Het vaste voornemen om bij een volgende blunder óók zo te reageren. Want ik zie nu dat het werkt.

Doet u hetzelfde? Dan staat Schrijf.be altijd paraat om die slechtnieuwsbrief op papier te zetten.