string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(39) "https://schrijf.be/nl/blog/bedrijfsnaam" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(41) "Zo vindt u een bedrijfsnaam die nazindert" ["type"]=> string(7) "article" ["url"]=> string(39) "https://schrijf.be/nl/blog/bedrijfsnaam" ["image"]=> string(20) "images/blog/Labe.PNG" ["description"]=> string(122) "Goede bedrijfsnaam nodig? Snuister in deze tips en eindig met een naam die de uitstraling van uw bedrijf helemaal typeert." ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Gezocht: goede bedrijfsnaam
Brainstorm over een goede bedrijfsnaam
Wat typeert u? Welk gevoel wilt u uitstralen? Speelt u met taal of net niet Noteer alles wat er door uw hoofd stormt: van leuke woorden tot inspirerende figuren of zotte hersenkronkels. Doe deze brainstorm alleen of samen met anderen. Ongecensureerd, want in deze fase bestaan er geen slechte ideeën.
1. Benoem uw activiteit
Kies voor een bedrijfsnaam die uw activiteit benoemt, zoals Schrijf.be. Een schot in de roos, want uw publiek weet meteen wat u doet: schrijven, in ons geval. En onze bedrijfsnaam is meteen ons webadres.
2. Gebruik een afkorting
Wist u dat DELA staat voor ‘Draagt Elkanders Lasten’. Een afkorting dus: een die op zichzelf staat als naam, en diepgang geeft als u de volledige betekenis kent.
3. Speel met taal
Tankt u soms bij Q8 – of Kuwait, de staatsoliemaatschappij van … Koeweit? Geniaal toch? Wees wel voorzichtig met flauwe woordspelingen: die kunnen uw bedrijfsimago kraken – of vindt u British Hairways de geknipte naam voor een kapper?
4. Verras met een vreemde taal
Gooi een van uw bedrijfswaarden of -activiteiten in een vertaalrobot. En kijk of er een woord uitkomt dat goed klinkt. U creëert meerwaarde met een verhaal of betekenis achter uw (vreemde) bedrijfsnaam.
5. Kies een naam die bijblijft
Een goede bedrijfsnaam is duidelijk, blijft hangen en hoeft u niet te spellen. Zoek het dus niet te ver. Grijp uw publiek bij de kraag met een pakkend exemplaar.
Selecteer een goede bedrijfsnaam
Skipt uw hart een beat bij het lezen van uw kandidaat-bedrijfsnamen? Dan bent u klaar voor de volgende stappen:
1. Schrap en selecteer
Laat uw lijst even rusten. Fronst u later uw wenkbrauwen bij een naam? Schrap die dan. Tovert er eentje een glimlach om uw mond? Denk er dan nog even op door: verzin synoniemen, zoek metaforen of combineer woorden. Zeg de naam ook eens hardop. Knalt hij? Op naar de volgende ronde!
2. Check de bedrijfs- en domeinnaam
- Controleer of de bedrijfsnaam nog vrij is: dat doet u via de Kruispuntbank van Ondernemingen of de Nederlandse Kamer van Koophandel.
- Check of de domeinnaam vrij is. Ja? Perfect! Nee? Probeer dan een variant (.nu, .com, .info, enzovoort, of informeer bij de url-eigenaar of u zijn link kunt overkopen.
- Check of uw naam in uw sector niet werd gedeponeerd en zo wordt beschermd als Benelux-merk.
3. Kom naar buiten met uw naam
Een goede bedrijfsnaam moet scoren bij uw (doel)publiek. Deel uw kanshebbers dus met vrienden en familie. En richt uw ogen op hun gezicht: spot u een lach of een frons? Verwacht dan dezelfde reactie bij uw klanten. Houdt u meerdere namen over? Ga dan af op uw gevoel. Of vraag uw kennissenkring naar hun favoriet in een online-enquête – met maximaal vijf keuzenamen.
4. Bescherm uw naam
Koos u een naam? Vergeet dan zeker niet om die te deponeren bij het officiële merkenregister. Zo bent u zeker dat de naam helemaal de úwe is en niemand anders ermee aan de haal gaat. Zelfs jaren na de oprichting van uw bedrijf kan iemand u zo een loer draaien. En dan moet u op zoek naar een nieuwe naam.
Zo bent u zeker van een goede bedrijfsnaam – en win
Blijft u broeden op een goede bedrijfsnaam zonder resultaat? Laat dan een van onze creatieve copykippen uw gouden ei leggen. En ga zelf met de pluimen lopen.
Helemaal indruk maken? Voeg dan een
👇