string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(33) "https://schrijf.be/nl/blog/banaan" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(33) "https://schrijf.be/nl/blog/banaan" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Waarom u zó een banaan binnensmikkelt
"Hap."
Volgens marketeer Seth Godin is dat de eerste reactie van elke websitebezoeker: happen naar de banaan.
Bananen vallen op (met hun blitse gele jasjes)
Staarde u onlangs nog naar een fruitschaal?
Dan herinnert u zich vast of er een banaan in lag.
De reden is simpel: bananen vallen op. Zowel door hun vorm als door hun kleur.
Waarop Godin dus doelt met 'de banaan'?
Het meest opvallende element op een webpagina.
En dus: de plaats waar u als bedrijf uw klant wilt krijgen.
Kijk maar naar Zalando:
Ziet u de banaan? Juist: "In de winkelwagen".
De meest opvallende knop op de website.
Of: het fruit waarnaar u haast automatisch grijpt.
Hang uw banaan binnen plukafstand
Hoe u die theorie toepast op uw eigen website?
-
Kies uw banaan.
Wat is uw call to action?
Wilt u dat uw klanten bestellen, info aanvragen of een artikel lezen?
Bepaal het ultieme doel van uw website – en maak dát uw banaan. -
Bepaal zijn positie op het scherm.
Uw websitebezoeker is hongerig.
Zorg er dus voor dat hij zijn banaan snel krijgt.
Plaats de belangrijkste knop vóór de paginavouw.*
*De onderste lijn van uw pagina, voor u begint te scrollen.
Simple comme bonjour? Mais oui!
Lijkt vanzelfsprekend? Ja! Alleen hebben veel grote bedrijven de finesse nog steeds niet mee.
Coca-Cola pakt bijvoorbeeld uit met een boom vol bananen.
Weet u welke u wilt plukken?
Beter? De Coca-Cola-landingspagina voor het WK.
Vindt u de banaan? U kunt er niet naast kijken: het invulveld.
En nu ú
Wat u moet onthouden?
Dat u per webpagina één duidelijke banaan kiest, en die op een centrale plaats zet.
O ja: zorg er ook voor dat die een meerwaarde heeft voor uw websitebezoeker.
Dus niet: 'lees mijn biografie' of 'babysit nu op mijn hond'.
Pssst: denkt u zich krom over uw banaan?
Schakel dan een professionele bananenteler in.