Maandelijkse tip?

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Mechelsesteenweg 155
B-2860 Sint-Katelijne-Waver
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Select your language

		string(2) "be"
	
		array(7) {
  ["title"]=>
  string(0) ""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(37) "https://schrijf.be/nl/blog/altijdopen"
  ["image"]=>
  string(23) "images/logo-schrijf.png"
  ["description"]=>
  string(0) ""
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
  ["locale"]=>
  string(5) "nl-BE"
}
	
		array(6) {
  ["title"]=>
  string(37) ""Mijn deur staat altijd voor je open""
  ["type"]=>
  string(7) "website"
  ["url"]=>
  string(37) "https://schrijf.be/nl/blog/altijdopen"
  ["image"]=>
  string(30) "images/deurstaatvoorjeopen.jpg"
  ["description"]=>
  string(107) "Staat de deur van uw kantoor open? Goed voor frisse lucht, maar niet voor uw interne communicatiestrategie."
  ["site_name"]=>
  string(10) "Schrijf.be"
}
	

"Mijn deur staat altijd voor je open." Echt?

 
deurstaatvoorjeopen 

"Vragen of problemen?
Mijn deur staat altijd open."

 
Klinkt dat zinnetje u bekend in de oren?
Het verdient dan ook een plaats in de eregalerij van kantoorclichés.

Ooit bedacht door managers die het goed bedoelden en zich niet langer wilden verschuilden achter de eikenhouten deuren van hun marmeren kantoren.

Ze wilden zo de interne communicatie verbeteren, samenwerking bevorderen en openheid creëren. Maar zijn ze daarin ook geslaagd?

Tijd om de open deur dicht te trappen?

Bent u zo’n leidinggevende die voortdurend op de tocht zit omdat hij de klok rond bereikbaar wil zijn voor zijn medewerkers?

Dan heb ik drie vragen voor u:
 

  1. Hebben al uw medewerkers echt de moed om onaangekondigd uw bureau binnen te stappen?
     
  2. Zijn ze met hun vragen en opmerkingen aan het juiste adres of moet u hen toch doorverwijzen naar een andere verantwoordelijke?
     
  3. Bewijst u uw collega’s én bedrijf geen betere dienst door u volledig te focussen op uw kerntaak? Achter gesloten deur op de momenten dat uw concentratie daar wel bij vaart?

Naar een actieve interne communicatiestrategie

 
Mijn deur staat niet voor je open 

Interne communicatie mag geen eenrichtingsverkeer zijn: "Stap maar binnen áls er een probleem is!".

Nee, leidinggevenden moeten weten wat er leeft op de werkvloer.

De 'open deur' is al te vaak de gemakkelijkheidsoplossing – een flauw afkooksel van een echte interne communicatiestrategie.

Kortom: laat uw deur gerust open als u behoefte hebt aan frisse lucht.

Maar vraagt u zich echt af waar uw collega’s mee zitten? Dan zijn er betere manieren om dat te achterhalen:

  • Wacht niet tot medewerkers door uw deur marcheren, maar doe zelf een toertje door uw bedrijf.
    Spreek uw medewerkers aan, vraag waarmee ze bezig zijn en toon uw betrokkenheid. Geen hen een schouderklopje.
      
  • Logistieke problemen? Zet een systeem op poten dat ze automatisch aan het juiste niveau toewijst én opvolgt.
    OptimEyes doet hier absoluut wonderlijke dingen voor ieders gemoedsrust - zónder een open deur in te trappen. 😉
     
  • Doe een interne enquête.
     
  • Blijf bij met wat er leeft op uw (social) intranet.
Moeilijk? Schrijf.be helpt u.Moeilijk? Schrijf.be helpt u.