Krijg nieuwsbrief

Please enable the javascript to submit this form

 
 

Hier het cookiemonster. Geeft u mij een kruimeltje? (Wees gerust: uw privacy is ons menens!)

Ja

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

Write like Winston

placeholder

Writing a book is an adventure. To begin with it is a toy, then an amusement. Then it becomes a mistress, and then it becomes a master, and then it becomes a tyrant and, in the last stage, just as you are about to be reconciled to your servitude, you kill the monster and fling him to the public.

Sir Winston Churchill, 2 November 1949, Grosvenor House, London

Copieuze copywriter 

Winston Churchill wordt wel eens de Britse bulldog genoemd. Hij beet zich dan ook met veel bravoure vast in alles waaraan hij begon. Ook in woorden. In sneltempo vuurde hij spetterende speeches, memo's en brieven op de wereld af. Goed voor 2500 dozen aan letters en zinnen, en zelfs een Nobelprijs! Hoewel hij historische non-fictie schreef, ziet copywriter Matt Ambrose een copywriter in Churchill.  Eentje die volgens deze vier stelregels werkte: 
 

1. Gebruik twee derde van uw tijd voor research 

Churchill beschikte over een factory: een uitgebreide bibliotheek met zestigduizend in leer gebonden boeken en een bijbehorend klein leger aan onderzoekers en (literaire) assistenten. Had hij informatie nodig? Dan blafte hij hen toe ernaar op zoek te gaan. Een zoekmachine avant la lettre. Vervolgens nam Winston het onderzoek door en vertaalde hij het naar helder proza. Dat dicteerde hij dan urenlang vanuit zijn bad. 

Write like Winston: ken uw onderwerp en het doelpubliek op uw duimpje. Verdiep uzelf in de materie en doorgrond uw lezer volledig. Dan wordt het schrijfgedeelte een makkie. 

 

2. Lees uw tekst minstens drie keer na voor u hem loslaat 

Winston werkte net als Schrijf.be met een driestappenplan voor zijn teksten.

  • Hij dicteerde eerst zijn gedachten aan een typist.
  • Daarna ging hij met zijn rode pen door de tekst. Om saaie secties, slordige syntaxis en overbodige woorden en alinea's te schrappen. 
  • Tot slot liet hij de hele tekst nog eens een derde of vierde keer uittypen, voor hij hem goedkeurde voor druk.


Write like Winston: neem altijd even afstand van uw tekst. Laat hem op zijn minst een dag verteren – desnoods terwijl u zelf in bad sopt. Bekijk vervolgens de tekst nog eens met frisse blik. 

 

3. Schrijf zoals u spreekt en vergeet uw lezer niet 

In zijn tijd werd er nogal smalend gedaan over Churchills rich and rollicking readability. Maar hij was een pionier voor pittige, rake zinnen, die bovendien meeslepend werkten. Literair? Neen. Maar geliefd bij het volk? Zeker! 


Write like Winston: probeer uw publiek niet omver te praten, met afgelikte termen en vakjargon. Schrijf in een taal die uw lezer begrijpt en die hem aanspreekt. 

 

4. Wees eerlijk 

Churchill verbloemde niets. Had hij het over de oorlog? Dan schuwde hij de loopgravengruwel niet. Hij beperkte zich niet tot de moed en opoffering van de soldaten, maar beschreef ook hoe ze genadeloos werden afgeknald. En 'op de stompjes van hun afgerukte benen' naar de Nijl ploeterden om water te kunnen drinken. Zijn brute maar eerlijke aanpak viel in slechte aarde bij medepolitici, maar het volk apprecieerde net die openheid. 


Write like Winston: wind er geen doekjes om voor uw lezer. Wijs hem op de voor- én nadelen van uw product of dienst. Zo wint u zijn vertrouwen, krijgt u hem op uw hand en bouwt u een onverwoestbare band op. 

Write like Winston  

Of u nu voor of tegen Churchill bent, één ding moet u de bulldog nageven: the old dog had his own style. En dat raad ik ook u aan: zoek uw eigen ding. Doe grondig uw research. En werk hard. 

Of ... laat het zwoegen aan ons over ;-) 

Reageer

Tevreden partners

Hoge verwachtingen volledig ingelost
Echt anders dan wij altijd deden
Al onze troeven op één blad
Naadloze samenwerking en een tekst die wérkt
Teksten met aroma!
Niemand nog een excuus voor slechte teksten
Hartelijk en duidelijk, boeiend en concreet
Schrijvers en blijvers
Een tekst die uitnodigt tot actie: net wat ik verwachtte!
Eindredacteur met scherpe ogen
Ik de cijfers, zij de letters
Expert in vervlaamsen
Nieuwe generatie klanten vraagt om nieuwe generatie copywriters
Snelheid én kwaliteit als troeven
Sprookjesachtige samenwerking
Uitpakken met knappe foldertekst
Een constant, hoog niveau
Flexibel, grondig en eerlijk
In één rechte pennentrek naar de finish
Mijn geheime wapen om te scoren in Google

Wat klanten zeggen

Dank je wel voor de vlotte samenwerking en de goede artikels! Ik ben er zeker van dat we in de toekomst nog zullen kunnen samenwerken.

Anneleen Van Looy
GZA vzw