string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/u-was-er-niet" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(40) "https://schrijf.be/nl/blog/u-was-er-niet" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
U was er niet ...
Op een dag in mijn brievenbus:
NB PostNL is maar een voorbeeld. Ongeveer élk postpakketbedrijf laat dit soort briefjes achter.
Mijn eerste reactie? Hoera, een pakje!
En daarna: hoezo, 'ik was er niet'? Op een werkdag tussen 9 en 17 uur? O sorry!
Soms beter géén u
Goede commerciële brieven – en bij uitbreiding alle klantgerichte teksten – gebruiken meer 'u' dan 'ik'. Dat heeft de PostNL hier goed begrepen. Maar op die regel zijn uitzonderingen, zoals Seppe uitlegt. Gebruik geen 'u' als:
- uw lezer verliest
- uw lezer moet betalen
- uw lezer wordt beschuldigd
En ik voel mij beschuldigd. In die vier puntjes (Waarom ook vier?) bijt de verwijtende toon nog harder door.
Een alternatief? 'Ik heb u gemist.'
Dan zou ik denken: oei, zo vervelend! En ook: wat een lieve postbode.
Of hebt u nog een suggestie?