U was er niet ...
Op een dag in mijn brievenbus:
NB PostNL is maar een voorbeeld. Ongeveer élk postpakketbedrijf laat dit soort briefjes achter.
Mijn eerste reactie? Hoera, een pakje!
En daarna: hoezo, 'ik was er niet'? Op een werkdag tussen 9 en 17 uur? O sorry!
Soms beter géén u
Goede commerciële brieven – en bij uitbreiding alle klantgerichte teksten – gebruiken meer 'u' dan 'ik'. Dat heeft de PostNL hier goed begrepen. Maar op die regel zijn uitzonderingen, zoals Seppe uitlegt. Gebruik geen 'u' als:
- uw lezer verliest
- uw lezer moet betalen
- uw lezer wordt beschuldigd
En ik voel mij beschuldigd. In die vier puntjes (Waarom ook vier?) bijt de verwijtende toon nog harder door.
Een alternatief? 'Ik heb u gemist.'
Dan zou ik denken: oei, zo vervelend! En ook: wat een lieve postbode.
Of hebt u nog een suggestie?