Krijg nieuwsbrief

Schakel javascript in om dit formulier in te dienen

 
 

Contacteer ons
(Open van 8:30 uur tot 17:00 uur)

Schrijf.be copy & content
Willem Geetsstraat 9, 2800 Mechelen
BE 0848.540.558 

+ 32 15 27 55 10  -  info@Schrijf.be




Menu

U was er niet ...

Op een dag in mijn brievenbus: 

U was er niet.

NB PostNL is maar een voorbeeld. Ongeveer élk postpakketbedrijf laat dit soort briefjes achter.

Mijn eerste reactie? Hoera, een pakje! 
En daarna: hoezo, 'ik was er niet'? Op een werkdag tussen 9 en 17 uur? O sorry!

Soms beter géén u

Goede commerciële brieven – en bij uitbreiding alle klantgerichte teksten – gebruiken meer 'u' dan 'ik'. Dat heeft de PostNL hier goed begrepen. Maar op die regel zijn uitzonderingen, zoals Seppe uitlegt. Gebruik geen 'u' als: 

  • uw lezer verliest
  • uw lezer moet betalen
  • uw lezer wordt beschuldigd

En ik voel mij beschuldigd. In die vier puntjes (Waarom ook vier?) bijt de verwijtende toon nog harder door.

Een alternatief? 'Ik heb u gemist.'

Dan zou ik denken: oei, zo vervelend! En ook: wat een lieve postbode.

Of hebt u nog een suggestie?

Reageer