string(2) "be"
array(7) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(36) "https://schrijf.be/nl/blog/titeltips" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" ["locale"]=> string(5) "nl-BE" }
array(6) { ["title"]=> string(0) "" ["type"]=> string(7) "website" ["url"]=> string(36) "https://schrijf.be/nl/blog/titeltips" ["image"]=> string(23) "images/logo-schrijf.png" ["description"]=> string(0) "" ["site_name"]=> string(10) "Schrijf.be" }
Uw titel swingt als een tiet (tips)
Slappe titel? Dan klikt geen lezer door. Start met een werktitel en werk naar een concrete, verleidelijke en korte versie toe. Optimaliseer alleen voor SEO wanneer dat past. En toets uw titel altijd af bij een ander.
Aha! U klikte door. Wat een titel, hé? Een goed exemplaar schrijven, is een hele kunst. Maar ook u kunt het leren. Deze zes tips zetten u op weg.
1. Start met een werktitel
Begint u aan uw artikel? Vaak verandert er nog veel tijdens uw denk- en schrijfproces. Vang dus aan met een voorlopige titel. Beperk u niet tot het overkoepelende thema, maar ga meteen voor een concrete insteek. Schrijf bijvoorbeeld niet ‘Puberende kinderen’, maar ‘Hoe hobby’s uw puber aangenamer maken’ of ‘Pubers met hobby’s zijn toffer’.
2. Wijk niet te ver af
Schep realistische verwachtingen bij uw lezer. Huldig het ‘Underpromise, overdeliver’-principe. Wees concreet en beloof in de titel niets wat u in het artikel niet waarmaakt.
Perfecte titel? Kort, concreet en verleidelijk.
3. Verleid met uw titel
De titel is de smaakmaker van uw artikel of blogpost. Drie trucs om uw lezer meteen te doen watertanden?
- aantrekkelijke alliteraties: klinkt het goed? Dan trekt het aan. Probeer het eens met titels als ‘Likkebaardend lekkere gerechten’ of ‘Vat vrolijk uw vakantie aan’. U merkt snel: ze doen het opvallend goed.
- straffe taal: durf te choqueren. Gebruik bijvoorbeeld eens woorden die binnen een bepaalde business not done zijn. Zoals ‘Bedrijf met ballen? Zet in op Facebook-marketing’. Opgepast: overdrijf niet. ‘Grijp uw klanten bij de kloten met Facebook-marketing’? Dat is écht not done.
- meerwaarde in de kijker: gebruik bijvoorbeeld haakjes om duidelijk te tonen wát uw lezer krijgt: ‘Wat met Vlaamse woorden? [Whitepaper]’.
4. SEO-optimaliseer zonder te forceren
Uw titel optimaliseren voor SEO, dat juich ik alleen maar toe … áls u de keywords er niet gekunsteld in propt. Plaats trefwoorden waar ze natuurlijk klinken en passen.
5. Hou het kort
Stond hierboven ‘Toffe tintelende tips waardoor u binnenkort veel aantrekkelijkere titels zult schrijven’, dan las u deze blogpost nu niet. Hou hiermee rekening wanneer u de titel bedenkt. En spreek hem hardop uit voor uzelf.
6. Leg uw titel voor aan collega’s
Overleg altijd even met een collega, uw partner of een vriend. Die ziet wat u niet ziet. Of brengt nuance aan. Wie minder dicht bij het artikel zit, benoemt het soms beter dan u.
Kruipt u met mijn tips in uw pen? Dan klik ik binnenkort ongetwijfeld uw blogpost open!